Tysk

 

Læseplan for tysk gældende fra august 2008

 

 

Formål for faget tysk

 

Formålet med undervisningen i tysk er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, således at de kan forstå talt og skrevet tysk og kan udtrykke sig mundtligt og skriftligt. Undervisningen skal samtidig udvikle elevernes bevidsthed om tysk sprog og sprogbrug samt om sprogtilegnelse.

 

Stk. 2. Undervisningen skal skabe rammer for oplevelse, indsigt og samarbejde samt styrke elevernes aktive medvirken. Herved skal undervisningen bidrage til, at eleverne bevarer lysten til at beskæftige sig med sprog og kultur til fremme af deres videre udvikling.

 

Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne indsigt i kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande og derved styrke deres internationale forståelse og forståelse af egen kultur. Eleverne får herigennem mulighed for at lære at forstå mennesker som unikke og  og ligeværdige med kulturelle forskelle.

 

 

Slutmål for faget tysk

Efter 9./10. klassetrin

 

Kommunikative færdigheder

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • forstå hovedindholdet af talt tysk om centrale emner
  • forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier om centrale emner
  • deltage i samtaler om centrale emner, herunder redegøre for noget oplevet eller læst
  • læse, forstå og referere hovedindholdet af forskellige typer af tekster, indenfor genkendelige emner
  • søge og udnytte relevante informationer fra forskellige medier indenfor genkendelige emner
  • udtrykke sig skriftligt i et forståeligt sprog

 

Sprog og sprogbrug

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • udtrykke sig forståeligt, hvad angår udtale og sætningsopbygning
  • udnytte viden om ligheder mellem tysk og dansk og mellem tysk og andre sprog
  • anvende et specielt ordforråd indenfor kendte emner
  • anvende ofte forekommende faste vendinger og kulturbundne udtryk, således at kommunikationen lykkes
  • anvende centrale sprogbrugsregler, der er vigtige for, at kommunikationen lykkes
  • anvende retstavning så præcist, at meningen i en tekst bliver tilstrækkelig tydelig

 

 

Sprogtilegnelse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • vide, hvordan man bedst tilegner sig tysk
  • anvende strategier i forbindelse med kommunikation, herunder bede om hjælp til at udtrykke sig og bruge andre ord og vendinger
  • vælge lyttestrategier i forhold til en given situation
  • anvende forskellige læsestrategier
  • udnytte it og mediers muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation
  • anvende ordbøger, grammatiske oversigter og stavekontrol hensigtsmæssigt
  • anvende viden om skriveprocessens faser
  • vælge arbejdsform i forhold til den foreliggende aktivitet eller opgave
  • understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer 

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • anvende en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i tysktalende lande i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa og medier
  • drage sammenligninger mellem tysksproget
  • anvende tysk som kommunikationsmiddel i mødet med tysktalende

 

 

 

Trinmål for faget tysk

Efter 7. klassetrin

 

Kommunikative færdigheder

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • lytte til og forstå sætninger og udtryk i forbindelse med nære og genkendelige emner, som interesser, fritid, venner, familien og skolen
  • følge med i udvalgte lyd- og billedmedier på tysk om genkendelige emner og danne sig en mening om, hvad det drejer sig om
  • udtrykke sig på tysk, herunder om sig selv, familie, fritid og skole i et enkelt sprog med særlig vægt på spørge- og svarteknikker
  • gengive hovedindholdet i et enkelt sprog af en kort, let tekst
  • præsentere et forberedt emne i et enkelt sprog, bl.a. i form af planche eller rollespil
  • læse og forstå hovedindholdet af sprogligt enkle tekster om almindeligt forekommende emner, evt. med støtte i billeder
  • uddrage og anvende informationer af enkle teksttyper, som tv-programmer, reklamer, menukort
  • skrive ord, udtryk og enkle sætninger indenfor kendte emner

 

 

Sprog og sprogbrug

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • udtrykke sig med en forståelig udtale
  • iagttage ligheder mellem tysk og dansk
  • anvende et tilstrækkeligt ordforråd til at kunne forstå og tale om nære genkendelige emner
  • anvende grundlæggende tyske høfligheds- og omgangsformer
  • afgøre, om noget foregår nu, før eller i fremtiden
  • kende til ordstilling og ordklasser
  • stave enkle ord og udtryk

 

 

Sprogtilegnelse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • turde udtrykke sig på tysk og udnytte muligheder for at opsøge sproget uden for skolen
  • anvende enkle kommunkationsstrategier, herunder bede om hjælp til at udtrykke sig og lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation
  • gætte kvalificeret i forbindelse med lytning
  • gætte kvalificeret i forbindelse med læstning
  • anvende computeren til tekstbehandling og kommunikation
  • foretage "ord til ord" opslag i en ordbog
  • kende til skriveprocessens faser
  • anvende et praktisk-musisk udtryk i forbindelse med en fremlæggelse

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • kende til eksempler på kultur- og levevilkår i Tyskland indenfor emner, som bygger på elevernes erfaringsverden
  • sammenligne eksempler på tysk kultur med egen kultur inden for deres erfaringsverden
  • anvende tysk som kommunikationsmiddel, bl.a. i forbindelse med skolekontakt og e-mail

 

 

Efter 9. klassetrin

Kommunikative færdigheder

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • forstå hovedindholdet af talt tysk, som det forekommer i forskellige teksttyper om kendte emner fra dagligdagen
  • forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier om kendte emner fra dagligdagen
  • spørge om og udveksle informationer om kendte emner
  • referere og kommentere i et enkelt sprog inden for kendte emner
  • præsentere et forberedt emne, bl.a. i form af rollespil, planche, lyd- og videoproduktion
  • læse og forstå hovedindholdet af tekster indenfor forskellige genrer som reklamer, noveller, sangtekster og nyhedstekster
  • søge og udnytte enkle informationer fra forskellige medier
  • udtrykke sig skriftlig i et enkelt sprog

 

 

Sprog og sprogbrug

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • udtale ord og sætninger, så de er forståelige
  • anvende ligheder mellem tysk og dansk og mellem tysk og andre sprog
  • anvende et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner
  • anvende ofte forekommende faste vendinger og kulturbundne udtryk
  • anvende viden om sprogets opbygning, især ordstilling, ordklasser og verbernes former, når fokus er på den sproglige form
  • anvende retstavning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig

 

 

Sprogtilegnelse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • udnytte de muligheder, der er for at anvende tysk uden for skolen
  • anvende kommunikationsstrategier, herunder bede om hjælp til at udtrykke sig og bruge andre ord og vendinger
  • vælge og anvende lytte strategier i forhold til en situation, herunder lytte efter hovedindhold eller lytte efter væsentlige detaljer
  • vælge og anvende læsestrategier, herunder skimming og skanning
  • anvende it og mediers muligheder i forbindelse med tekstbehandling, og kommunikation og informationssøgning
  • anvende ordbøger og grammatiske oversigter hensigtsmæssig
  • anvende viden om skriveprocessens faser
  • anvende et praktisk-musisk udtryk i forbindelse med en fremlæggelse

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • anvende en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i tysksprogede lande i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa og medier
  • drage sammenligninger mellem tysksproget kultur og egen kultur
  • anvende tysk som kommunikationsmiddel i mødet med tysktalende i og uden for skolen.

 

 

Efter 10. klassetrin

Kommunikative færdigheder

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • forstå hovedindholdet af talt tysk om centrale emner
  • forstå hovedindholdet og væsentlige detaljer af relevante lyd- og billedmedier
  • deltage i samtaler om kendte emner
  • referere, kommentere og udtrykke synspunkter
  • fremlægge et forberedt emne
  • læse og forstå hovedindholdet af forskellige typer af tekster inden for skønlitteratur og sagprosa
  • søge og udnytte informationer fra forskellige medier
  • udtrykke sig skriftligt i et forståeligt sprog

 

Sprog og sprogbrug

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • udtrykke sig forståeligt, hvad angår udtale og sætningsopbygning
  • anvende ligheder mellem tysk og dansk og mellem tysk og andre sprog
  • anvende et centralt ordforråd inden for kendte emner
  • anvende ofte forekommende faste vendinger og kulturbundne udtryk
  • anvende viden om sprogets opbygning, især ordstilling, ordklasser, verbernes former og kasus, når fokus er på den sproglige form
  • anvende retstavning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig 

 

 

Sprogtilegnelse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • anvende viden om, hvordan de bedst tilegner sig tysk
  • anvende kommunikationsstrategier, herunder bede om hjælp til at udtrykke sig og bruge andre ord og vendinger
  • vælge og anvende lyttestrategier i forhold til en situation, herunder lytte efter hovedindhold eller lytte efter væsentlige detaljer
  • vælge og anvende læsestrategier, herunder skimming og skanning
  • anvende it og mediers muligheder i forbindelse med tekstbehandling, kommunikation og informationssøgning
  • anvende ordbøger, grammatiske oversigter og stavekontrol hensigtsmæssigt
  • understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer

 

 

 Kultur- og samfundsforhold

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • anvende en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i tysksprogede lande i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa og medier
  • perspektivere tekster til egen kultur inden for nære og kendte emner
  • drage sammenligninger mellem tysksproget kultur og egen kultur
  • anvende tysk som kommunikationsmiddel i mødet med tysktalende i og uden for skolen 

 

 

Læseplan for faget tysk

 

Tysk 7.-10. klassetrin

 

Læseplanen indeholder en angivelse af undervisningens progression over tre forløb. Tyskundervisningen skal dog betragtes som et samlet hele fra 7. til 9./10. klasse uden mærkbare overgange mellem forløbene.

Undervisningen skal i et forløb omfatte samtlige fire centrale kundskabs- og færdighedsområder. Områderne er indbyrdes afhængige og bør derfor integreres i de enkelte undervisningsforløb.

Undervisningen bygger på, at eleverne bl.a. fra dansk og engelsk allerede har en kunnen, viden og erfaring med hensyn til at lære, til sprog og sprogbrug, til begreber, til forståelse af deres omverden samt til brug af it.

Eleverne opbygger igennem hele forløbet deres selvtillid som sprogbrugere og deres forståelse af gode arbejds- og samarbejdsformers betydning for sprogtilegnelsen. Der skiftes således mellem forskellige organisationsformer (individuelt, par, gruppe, klasse) afhængig af emnet/indholdet og aktiviteternes art.

De sproglige aktiviteter tilrettelægges således, at eleverne møder en mangfoldighed af oplevelser og sanseindtryk. Praktisk musiske arbejds- og udtryksformer indgår i de sammenhænge, hvor de kan tilføre undervisningen en yderligere dimension.

 

 

1. forløb – 7. klassetrin

 

Undervisningen omfatter samtlige kommunikative færdigheder med hovedvægten på lytte- og talefærdighed.

Indholdet bør omfatte en variation af aldersrelevante tekster, emner og aktiviteter.

 

 

Kommunikative færdigheder

 

Eleverne skal arbejde med at

  • lytte, bl.a. gennem brug af video og bånd, hvor indholdet er formuleret i et let forståeligt sprog
  • udvikle spontan lytte- og talefærdighed ved at kommunikere med andre elever parvis og i grupper
  • tale med særlig vægt på spørge- og svarteknikker
  • gengive hovedindholdet af enkle tekster
  • bruge sproget i situationer, hvor sprog og handling knyttes sammen, fx. i sange, dramatiseringer, interviews og kommunikations- og rollespil
  • læse korte og sprogligt enkle tekster med henblik på forskellige anvendelser og ofte med støtte i billeder og lyd
  • øve elementær skrivefærdighed, fx i form af billedtekster, digte, enkle breve, beskrivelser og meddelelser

 

Sprog og sprogbrug

 

Elevernes sproglige iagttagelser er udgangspunkt for sammenligninger mellem dansk og tysk sprog og sprogbrug.

Den kommunikative situation er bestemmende for ordvalg og grammatik, og derfor er grammatikken underordnet sprogbrugen.

Undervisningen i 1. forløb omfatter især

  • karakteristiske træk ved tysk udtale
  • ligheder og forskelle mellem dansk og tysk stavning og udtale
  • opbygning af et centralt og aktivt ordforråd herunder bl.a. låneord
  • brug af sproget i forskellige situationer
  • ordklasser og deres funktion i forhold til hinanden samt brug af ordbog
  • sætningens grundstruktur
  • grundlæggende bøgningsformer
  • stavning af enkle ord og udtryk

 

 

Sprogtilegnelse

 

Eleverne udvikler deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig tysk.

Eleverne skal arbejde med at

 

  • benytte tysk mest muligt
  • udnytte mulighederne for at bruge tysk udenfor skolen
  • forsøge at gøre sig forståelige, selvom deres sproglige formåen ikke slår til
  • gætte kvalificeret
  • anvende lytte- og læsestrategier afpasset efter formålet
  • inddrage deres erfaringer med it, tv og video
  • anvende ordbøger, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler
  • anvende skriveprocessens faser, herunder give respons på andres tekster
  • anvende praktisk musiske udtryk i forbindelse med fremlæggelser

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Hovedvægten i indholdet lægges på det nære miljø, herunder dagligliv og levevilkår.

Sammenligninger mellem tysk kultur og elevernes egen kultur indgår i undervisningen. Af kristne højtider lægges vægt på jul med dertil hørende tekster, salmer og traditioner.

 

Undervisningen i 1. forløb omfatter især

  • arbejde med udgangspunkt i elevernes viden, forstillinger og erfaringer om Tyskland og andre tysktalende lande
  • tekst- og billedmaterialer, herunder billedmedier, der afspejler mangfoldigheden i tysktalende landes kulturer

 

 

2. forløb – 8.-9. klassetrin

 

Sproget som kommunikationsmiddel og som udtryk for tysk kultur er i centrum.

Indholdet bør omfatte en variation af aldersrelevante emner, tekster og aktiviteter.

 

Kommunikative færdigheder

 

Eleverne skal arbejde med at

  • lytte til længere tekster på cd/bånd evt. med støtte i form af tekst og billeder
  • øve mundtlig udtryksfærdighed, hvor de udtrykker egne følelser og meninger samt refererer og kommenterer
  • spørge om og videregive informationer om dagligdags forhold
  • læse og bearbejde forskelllige typer af tekster såsom nyedsdtekster, reklamer, noveller, digte sangtekster mv.
  • uddrage informationer fra forsekllige typer af billedtekster, fx illustrationer, billedmedier og andre elektroniske medier
  • udtrykke sig skriftligt, hvor indhold og stil søges afpasset efter læser og formål

 

Sprog og sprogbrug

 

Eleverne arbejder med sproglig opmærksomhed, således at de bliver i stand til at forstå, hvordan brugen af tysk skifter alt efter hensigt, situation og emne. Eleverne udvider deres aktive ordforråd i takt med de emner og situationer, som undervisningsindholdet kræver.

Arbejdet med sprogiagttagelse og grammatik integreres så vidt muligt i såvel tekstarbejde som i mundtlig og skriftlig fremstilling.

Undervisningen i 2. forløb omfatter især

  • udtale, rytme og intonation
  • ligheder og forskelle mellem tysk og andre sprog
  • opbygning af et centralt ordforråd, bl.a. ved at arbejde med orddannelse og faste vendinger
  • teknikker til at organisere ordforråd
  • forskelle på tale- og skriftsprog samt forskelle på formel og uformel sprogbrug
  • centrale grammatiske områder, fx sætningens grundstruktur, de vigtigste sætningstyper og ordklasser
  • retstavning

 

Sprogtilegnelse

 

Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig tysk. Dette sker bl.a. ved, at de opsøger og udnytter de muligheder, der er for at bruge tysk i og uden for skolen, samt ved at de anvender deres erfaringer fra arbejdet med andre fremmedsprog.

Eleverne skal arbejde med at

  • anvende strategier, der fremmer mundtlig kommunikation, fx omskrivning ved hjælp af andre ord
  • anvende lyttestrategier i forhold til en situation, fx. lytte efter hovedindhold eller lytte efter detaljer
  • anvende læsestrategier, herunder skimming og skanning i forbindelse med tekstarbejde og informationssøgning
  • anvende it og mediers muligheder i forbindelse med tekstbehandling, kommunikation og informationssøgning
  • anvende skriveprocessen og dens faser, fx ved brug af elektronisk tekstbehandling
  • anvende ordbøger, grammatiske oversigter og andre mulige hjælpemidler, evt. også i elektronisk form
  • benytte forskellige præsentationsformer, fx. plancher, redegørelser, dramatiseringer samt bånd- og videooptagelser i forbindelse med fremlæggelser

 

 

Kultur og samfundsforhold

 

Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande. Sammenligninger med danske forhold indgår i dette arbejde.

Emneområderne kan fx være aktuelle problemstillinger, natur- og miljøforhold, skoleliv, fritidsliv, arbejdsliv, brug af medier og kulturelle erfaringer, herunder elementer af tysksproget ungdomskultur.

Af kristne højtider lægges vægt på påske med dertil hørende tekster, salmer og traditioner.

I arbejdet inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige kultur- og samfundsforhold.

Eleverne bør have mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af tysk er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, studieture, udvekslingsrejser eller møde med tysktalende i og uden for skolen.

 

Undervisningen i 2. forløb omfatter især

  • skønlitteratur, som kan give eleverne indsigt i dagligliv, levevilkår, værdier og normer i tysktalende lande
  • informationssøgning, fx avislæsning, brug af opslagsværker og databaser

 

 

3. forløb – 10. klassetrin

 

Sproget som et kommunikationsmiddel er i centrum.

Eleverne skal have mulighed for at møde et udbud af alderssvarende tekster, emner og aktiviteter. Undervisningen skal tilgodese en større modenhed i elevgruppen og lægge op til, at eleverne får mulighed for at fordybe sig og arbejde mere selvstændigt.

 

 

Kommunikative færdigheder

 

Eleverne skal arbejde med at

 

  • lytte til tysk, som det tales i og udenfor Tyskland
  • referere, fremlægge og deltage i samtaler og diskussioner
  • læse og bearbejde forskellige teksttyper indenfor skønlitteratur og sagprosa
  • formidle indhold, erfaringer og meninger ved hjælp af forskellige præsentationsformer, fx plancher, dramatiseringer, bånd- og videooptagelser
  • skrive længere, sammenhængende tekster,  hvori indhold og stil søges afpasset læser og formål 

 

 

Sprog og sprogbrug

 

Eleverne arbejder med sprogiagttagelse, således at de kan benytte sproget relevant i forhold til situationen, fx i overensstemmelse med gængse sociale normer i tysktalende lande.

Undervisningen i 3. forløb omfatter især

  • udtale, rytme og intonation
  • forskelle på tale- og skriftsprog
  • karakteristiske træk ved forskellige teksttyper, fx berettende, beskrivende og argumenterende tekster
  • udbygning af ordforråd
  • forskelle på tale- og skriftsprog og forskelle på formel og uformel sprogbrug
  • centrale grammatiske områder, fx. sætningens grundstruktur, ordklasser og de vigtigste sætningstyper
  • retstavning

 

 

Sprogtilegnelse

 

Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig tysk. Dette sker bl.a. ved, at de opsøger og udnytter de muligheder, der er for at bruge tysk i og uden for skolen, samt ved at de anvender deres erfaringer fra arbejdet med andre fremmedsprog.

Eleverne skal arbejde med at

  • anvende strategier, der fremmer mundtlig kommunikation
  • anvende læse og lyttestrategier i forbindelse med tekstarbejde og informationssøgning
  • anvende it og mediers muligheder i forbindelse med tekstbehandling, kommunikation og informatiossøgning
  • anvende skriveprocessen og dens faser, fx ved brug af elektronisk tekstbehandling
  • anvende ordbøger, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler, evt. i elektronisk form
  • benytte forskellige præsentationsformer, fx plancher redegørelser, dramatiseringer samt bånd- og videooptagelser i forbindelse med fremlæggelser

 

 

Kultur og samfundsforhold

 

Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande. Sammenligninger med danske forhold indgår i dette arbejde.

Emneområderne kan fx være aktuelle problemstillinger, elementer af tysksproget ungdomskultur, uddannelse og erhverv, miljøspørgsmål, minoriteter og menneskerettigheder.

I arbejdet inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige samfunds- og kulturforhold.

Eleverne bør have mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af tysk er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, studieture, udvekslingsrejser eller møde med tysktalende i og uden for skolen.

 

 

Undervisningen i 3. forløb omfatter især

  • skønlitteratur, som kan give eleverne indsigt i dagligliv, levevilkår, værdier og normer i tysktalende lande
  • informationssøgning, fx avislæsning, brug af opslagsværker og databaser

 

 

Bilag 1: Uddrag af ”Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.”

 

 

Lov nr. 665 af 27. juni 2005

§ 1 a. Skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.

Stk. 2. Skolen udarbejder undervisningsplaner for de fagområder og emner, der er nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen hen mod slutmålene, beskrive, på hvilke klasse- eller alderstrin der arbejdes med de forskellige fagområder og emner, samt beskrive, hvorledes det samlede undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig udvikling.

Stk. 3. Skolen fastsætter mål for undervisningen i dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål).

Stk. 4. I det omfang skolen ikke har fastsat slutmål, jf. stk. 1, og delmål, jf. stk. 3, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, gælder de slutmål henholdsvis trinmål (Fælles Mål), der er fastsat for undervisning i folkeskolen.

I lovens § 2, stk. 4, fastsættes, at kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i § 1 a, for så vidt angår undervisningen i dansk, regning/matematik og engelsk, senest skal være opfyldt den 1. august 2006, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2007. Kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i § 1 a, for så vidt angår undervisningen i geografi, biologi og fysik/kemi, skal senest være opfyldt den 1. august 2007, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2008. Kravene om slutmål og undervisningsplaner i § 1 a for skolens øvrige undervisning skal senest være opfyldt den 1. august 2008, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2009. Kravene om evaluering og opfølgningsplan i § 1 b og § 1 c skal senest være opfyldt den 1. august 2008.

Teksten er hentet fra:

                 http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050066529-REGL

 

 

Bilag 2: Uddrag af ”Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om formålet med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner med angivelse af centrale kundskabs- og færdighedsområder (slutmål og trinmål)” ang. prøver i tysk.

 

I lovforslag nr. 185 om afgangsprøver m.v. på de frie skoler indgår tysk i fagblokken af humanistiske fag sammen med kristendomskundskab, historie og samfundsfag. Der udtrækkes ét fag fra denne blok til prøve hvert år.

 

Folkeskolens afgangsprøve

Tysk

4.1. Prøven er mundtlig.

4.2. Der opgives et alsidigt sammensat stof inden for fagets centrale kundskabs- og færdighedsområder. Opgivelserne skal omfatte 30-40 normalsider af passende sværhedsgrad, omfattende skønlitteratur og sagprosa. Herudover opgives ikke-skrevet materiale, for eksempel billeder, lyd og video.

4.3. Prøveoplægget består af skrevet og talt tysk, eventuelt kombineret med billedmateriale. Det skrevne oplæg skal have en længde af ca. 1 normalside og det talte oplæg en varighed af 2½-4 minutter. Oplægget skal have indholdsmæssig sammenhæng med det opgivne stof og være ukendt for eleven.

4.4. Eleven får 20 minutters forberedelsestid og må anvende ordbøger, herunder elektroniske, og tage notater til brug for eksaminationen

4.5. Prøven foregår på tysk. Den består i elevens redegørelse for det ukendte oplæg samt en samtale om indholdet, hvori også relevante dele af det opgivne stof inddrages. Der prøves i kommunikative færdigheder, herunder lytte- og læseforståelse samt mundtlig sprogfærdighed. Der lægges vægt på, at eleven kan udtrykke sig forholdsvis klart i et enkelt sprog. Der gives én karakter.

 

10.-klasse-prøven

Tysk

4.4.1. Prøven består af en skriftlig og en mundtlig del, som kan afsluttes hver for sig.

4.4.2. Den skriftlige del af prøven omfatter en opgave i skriftlig fremstilling. Til besvarelsen gives der 3 timer. Eleven skal i overensstemmelse med opgaven kunne udtrykke sig forståeligt og hensigtsmæssigt i en sammenhængende skriftlig fremstilling, der i det væsentlige er sprogligt korrekt. Der gives én karakter.

4.4.3. Ved den skriftlige del af prøven må der anvendes ordbøger og grammatiske oversigter.

Ved brug af computer må der alene anvendes tekstbehandling med stavekontrol, synonymordbog og elektroniske ordbøger.

4.4.4. Til den mundtlige del af prøven opgives et alsidigt sammensat stof inden for fagets centrale kundskabs- og færdighedsområder. Opgivelserne skal omfatte 50-60 normalsider af passende sværhedsgrad, omfattende skønlitteratur og sagprosa. Herudover opgives ikke-skrevet materiale, for eksempel billeder, lyd og video.

4.4.5. Prøveoplægget består af skrevet og talt tysk, eventuelt kombineret med billedmateriale. Det skrevne oplæg skal have en længde af ca. 1 normalside og det talte oplæg en varighed af 2½-4 minutter. Oplægget skal have indholdsmæssig sammenhæng med det opgivne stof og være ukendt for eleven.

4.4.6. Eleven får 20 minutters forberedelsestid og må anvende ordbøger, herunder elektroniske, og tage notater til brug for eksaminationen.

4.4.7. Prøven foregår på tysk. Den består i elevens redegørelse for det ukendte oplæg samt en samtale om indholdet, hvori også relevante dele af det opgivne stof inddrages. Der prøves i kommunikative færdigheder, herunder lytte- og læseforståelse samt mundtlig sprogfærdighed. Der lægges vægt på, at eleven kan udtrykke sig klart, herunder i det væsentlige sprogligt korrekt. I vurderingen indgår elevens kendskab til kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande. Der gives én karakter.

 

Teksten er hentet fra:

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2005/0073705.htm

 

 

Bilag 3: Gode links

 

Folkeskolens Fælles Mål for tysk:

                 http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/tysk/formaal.html

Tysk-sektionen på emu-undervisningsportalen:

                 http://www.emu.dk/gsk/fag/tys/index.jsp

Undervisningsministeriets fagkonsulent i tysk:

                 http://www.enu.dk/gsk/fag/tys/uvm/

 

Fælles Mål, Faghæfte 17, Tysk, Undervisningsministeriet 2004

 

Vejledning til prøverne i tysk:

http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Tysk/proever.html