Læseplan for geografi gældende fra august 2008
Formål for faget geografi
Formålet med undervisningen i geografi er, at eleverne tilegner sig viden om og forståelse af Guds skaberværk i hele dets mangfoldighed, herunder de naturgivne ogkulturskabte forudsætninger for levevilkår i Danmark og i andre lande samt samfundenes forvaltning af naturgrundlag og ressourcer.
Stk. 2. Undervisningen skal bygge på såvel fagligt stof og geografiske kilder som på elevernes egne iagttagelser, oplevelser og undersøgelser, så de på det grundlag udvikler interesse for selv at udbygge deres viden om omverdenen.
Stk. 3. Undervisningen skal fremme elevernes forståelse af fremmede kulturer og give dem mulighed for at udvikle engagement, selvstændig stillingtagen til og ansvarlighed over for problemer vedrørendeforvaltningen af naturgrundlag, ressourcer og den kulturskabte omverden og konsekvenserne for miljø og levevilkår.
Efter 9. klassetrin
Globale mønstre
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ give eksempler på globale naturgeografiske mønstre, kredsløb og sammenhænge
§ beskrive den globale befolknings- og storbyfordeling
§ give eksempler på globale mønstre i forbindelse med økonomi, produktion, ressourceforbrug, miljø og forurening.
Naturgrundlaget og dets forvaltning
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ beskrive teorierne vedrørende det geologiske kredsløb
§ beskrive vigtige forhold bag vejr, klima og klimaforandringer på jorden
§ beskrive, hvordan isen, vandet og vinden kan forme landskaber
§ beskrive og forklare sammenhængen mellem landskab, klima, jordbund og vand som grundlag for levevilkår i verdens forskellige egne.
Kultur og levevilkår
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ beskrive og forklare vigtige forhold, der påvirker befolknings- og byudvikling med udgangspunkt i danske forhold
§ beskrive og forholde sig til menneskers levevilkår i eget og andre samfund
§ give eksempler på årsager til internationale konflikter begrundet i geografiske forhold
§ vurdere de miljømæssige konsekvenser af samfundenes udnyttelse af naturgrundlaget.
Arbejdsmåder og tankegange
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ gennemføre en analyse af globale mønstre, problemstillinger og regioner og samspillet mellem disse ved hjælp af geografiske kilder og hjælpemidler
§ anvende globus, kort, fly- og satellitfotos samt elektroniske data som arbejdsredskaber til at skabe overblik og sammenhæng
§ kende verdensdele, lande, byer m.m. på kort og globus, herunder navne på væsentlige danske lokaliteter og deres placering
§ foretage undersøgelser, målinger og registreringer på grundlag af egne iagttagelser og oplevelser i natur- og kulturlandskabet
§ anvende informationsteknologi i forbindelse med informationssøgning, undersøgelser, registrering, bearbejdning og fremlæggelse.
Delmål for faget geografi
Efter 8. klassetrin
Globale mønstre
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ beskrive jordens inddeling i klimazoner og plantebælter
§ beskrive det globale vandkredsløb
§ placere de væsentligste elementer i det globale vindsystem på verdenskortet
§ beskrive fordelingen af bjerge, dybgrave, vulkaner og jordskælv på jorden
§ kende til befolkningens og befolkningstilvækstens globale fordeling
§ kende til fordelingen af verdens storbyer
§ beskrive industrilokaliseringen i verden i forhold til råstoffer, transport og markeder
§ kende til fordelingen af rige og fattige regioner i verden.
Naturgrundlaget og dets forvaltning
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ give eksempler på sammenhænge mellem teorier om pladetektonik og bjergkædedannelse, vulkanisme og jordskælv
§ illustrere processerne erosion, transport, aflejring og teorier om bjergartsdannelse i et kredsløb
§ anvende enkle begreber i beskrivelsen af vejr og klima
§ kende til naturlige klimasvingninger og samfundenes påvirkning af jordens klima
§ give eksempler på is, vands og vinds erosions-, transport- og aflejringsformer og deres betydning for landskabers udformning
§ kende til teorier om dannelse af istidslandskabet i Danmark
§ give eksempler på, at forskellige dyrkningsmønstre er afhængige af og har indflydelse på de givne naturforhold
§ kende til grundvandsdannelse og dens betydning for forekomsten af rent drikkevand.
Kultur og levevilkår
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ kende til byvækst og byers opbygning og funktioner
§ kende til befolkningsudvikling
§ sammenligne egne levevilkår med levevilkår i fattige lande
§ sammenholde regioners erhvervsmæssige og økonomiske udvikling med levevilkårene
§ kende til fremmede kulturers levevis og værdier og normer i eget samfund
§ kende eksempler på konflikter, der kan skyldes grænsedragning, befolkningsminoriteter, adgang til vand og andre ressourcer
§ kende til politiske, militære og økonomiske samarbejder mellem lande og deres rolle i forbindelse med konfliktløsning
§ kende til miljømæssige konsekvenser af råstofudnyttelse og produktion knyttet hertil
§ kende konsekvenser af samfundenes forbrugsmønstre for natur og miljø.
Arbejdsmåder og tankegange
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ beskrive levevilkår i forskellige regioner ved hjælp af geografiske kilder og hjælpemidler
§ sammenligne geografiske forhold lokalt, regionalt og globalt
§ anvende geografiske metoder og færdigheder i forståelse og perspektivering af aktuelle naturfænomener og problemer knyttet til menneskets udnyttelse og forvaltning af naturgrundlaget
§ anvende kortet som et væsentligt arbejdsredskab til at søge viden om og svar på geografiske spørgsmål
§ kende til principper for korttegning og fremstille enkle kort på grundlag af egne undersøgelser
§ kende verdensdele, lande, byer m.m. på kort og globus, herunder væsentlige danske lokaliteter og deres placering
§ foretage enkle geografiske undersøgelser, herunder vejrobservationer, i lokalområdet og på ekskursioner
§ finde relevante geografiske oplysninger gennem elektroniske medier.
Efter 9. klassetrin
Globale mønstre
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ sætte de forskellige naturgeografiske mønstre ind i større sammenhænge
§ analysere og forklare, hvordan og hvorfor mennesker har bosat sig forskellige steder på jordkloden
§ anvende viden om industrilokaliseringen til forståelse af økonomiske sammenhænge i verden.
Naturgrundlaget og dets forvaltning
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ forklare teorier om både pludselige og langsigtede geologiske ændringer forskellige steder på jorden
§ anvende viden om klima og klimasvingninger til forklaringer af vejr og vejrændringer
§ forklare teorier om dannelse af istidslandskaber i Danmark og andre steder i verden
§ anvende viden om landskab, klima, jordbund og vand til forståelse af de forskellige måder, mennesker bor på rundt i verden.
Kultur og levevilkår
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ forstå sammenhængen mellem byers vækst og befolkningsudviklingen og dens konsekvenser i forskellige regioner
§ anvende viden om erhverv og økonomi til forståelse af levevilkår forskellige steder
§ perspektivere forskellige kulturers levevis og værdier til egne værdier, desuden til værdier og normer i eget samfund
§ forstå, hvordan grænsedragning, befolkningsminoriteter, adgang til vand og andre ressourcer kan være årsag til konflikter og politisk bestemte konfliktløsninger
§ forholde sig til de miljømæssige konsekvenser af samfundenes forbrugsmønstre og udnyttelse af naturgrundlaget.
Arbejdsmåder og tankegange
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
§ begrunde formodede forskellige levevilkår og problemstillinger i forskellige regioner ved hjælp af geografiske kilder og hjælpemidler
§ analysere og begrunde aktuelle naturfænomener og mulige konsekvenser af menneskets udnyttelse og forvaltning af naturgrundlaget gennem arbejde med kort og egne undersøgelser
§ bruge kendskab til verdensdele, lande, byer m.m. i analysearbejde af kort og globus
§ anvende viden om indsamling af måleresultater og registreringer i arbejdet med egne iagttagelser i natur- og kulturlandskabet
§ indsamle og bearbejde relevante geografiske oplysninger gennem elektroniske medier samt fremstille grafiske afbildninger.
Læseplan for faget geografi
Undervisningen i geografi bygger bl.a. på de kundskaber og færdigheder, som eleverne har erhvervet sig i natur/teknik.
De centrale kundskabs- og færdighedsområder er:
§ globale mønstre
§ naturgrundlaget og dets forvaltning
§ kultur og levevilkår
§ arbejdsmåder og tankegange.
De grundlæggende kundskaber og færdigheder i hvert af de fire områder udvikles som en helhed på 7.-9. klassetrin både i faget, og når geografi indgår i tværgående emner og problemstillinger.
Emner vælges, så et bredt udsnit af målene fra de centrale kundskabs- og færdighedsområder, trin- og delmål inddrages, og således at de geografiske sammenhænge fremtræder klart.
Geografiske sammenhænge kan fx være, at levevilkårene i et område er bestemt af samspillet mellem naturgrundlag og menneskeskabte forhold, eller at levevilkårene i et område er påvirket af levevilkårene andre steder i verden og selv påvirker andre områders levevilkår. Emnerne omfatter følgende typer:
§ regioner, fx en egn, et land eller en verdensdel
§ globale mønstre, fx vedrørende klima, geologi, produktion og handel
§ problemstillinger, fx økonomisk udvikling, befolkningseksplosionen eller ressourceforbrug og miljø.
Emnerne er elementer i samspillet mellem menneske og natur, mellem regioner, folkeslag og kulturer med forskellige traditioner og værdier. Den samlede undervisning skal belyse Jorden som et system af interaktive regioner, der hver for sig bliver til og udvikles i et samspil mellem politiske, økonomiske og økologiske sammenhænge.
Planlægningen skal i øvrigt tage hensyn til, at eleverne skal kunne anvende det, de lærer, i andre sammenhænge. Dette indebærer, at det enkelte emne har sammenhæng med både foregående og efterfølgende emner.
Praktiske aktiviteter og undersøgelser er en vigtig og naturlig del af undervisningen i geografi, bl.a. i forbindelse med besøg på forskellige lokaliteter.
1. forløb - 7.-8. klassetrin
Globale mønstre
Undervisningen bygger på elevernes kendskab til og forståelse af globale fænomener, som de fremtræder i hverdagen, i medier og i natur/teknik-faget.
De globale mønstre illustrerer, fastholder og perspektiverer arbejdet med elementer fra natur- og kulturgeografien. Det er vigtigt, at eleverne får mulighed for at danne sig et billede af større mønstre og sammenhænge i verden, da naturforhold og levevilkår i det enkelte land og for det enkelte folk ofte er resultat af sammenhænge, der rækker langt ud over det aktuelle område. Arbejdet med de globale mønstre og sammenhænge inddrager navngivne holdepunkter, der fremmer færdighed i at orientere sig sikkert på verdenskortet.
Undervisningen omfatter især
§ klimazoner og plantebælter
§ det globale vandkredsløb
§ det primære vindsystem
§ fordelingen af bjerge, dybgrave, vulkaner og jordskælv
§ befolkningens og storbyers fordeling i verden
§ fordelingen af verdens ressourcer og råstoffer, herunder forskellige produktionsformer
§ kommunikation, varestrømme og transport
§ fordeling af i- og ulande i verden.
Naturgrundlaget og dets forvaltning
Undervisningen bygger på elevernes kendskab til naturen og naturgrundlaget samt observationer og målinger fra ekskursioner og skolen.
Naturen er dynamisk og i konstant forandring under påvirkning af forskellige processer. Resultatet af disse er grundlaget for menneskets forvaltning af naturen. Derfor er en indsigt i naturgeografiske begreber og fænomener central. Udnyttelse af naturgrundlaget resulterer i forskellige interessekonflikter, idet naturen som ressource og som livsgrundlag både har en økonomisk og en økologisk dimension. Modsætninger mellem økonomisk udvikling og miljøhensyn tydeliggøres i undervisningen, og bæredygtighed og ansvarlighed bliver i denne sammenhæng centrale begreber.
Undervisningen omfatter især
§ hovedpunkter i teorier om Jordens udviklingshistorie og geologiske processer og kredsløb
§ baggrunden for årstidernes skiften, tidevandet og havstrømmene
§ forskellige årsager til temperaturforskelle, vinde og nedbør samt deres sammenhæng med klima- og plantebælter
§ teorier om det danske naturlandskabs dannelse, former og egenskaber
§ muligheder for landbrugsproduktion og råstofudvinding forskellige steder i verden
§ forskellige produktionsformer i forhold til den teknologiske og økonomiske udvikling
§ vandkredsløbet og menneskers anvendelse af vand forskellige steder i verden.
Kultur og levevilkår
Undervisningen bygger på elevernes kendskab til menneskeskabte forhold.
Levevilkår er et resultat af menneskets samspil med naturen og de menneskeskabte omgivelser. Menneskers levevilkår overalt i verden er under påvirkning af hinanden og gensidigt afhængige og dermed i konstant forandring.
Levevilkår er et af fagets centrale begreber. Der skal arbejdes med andre kulturer og forholdet mellem forskellige stater og mellem forskellige folkeslag. Undervisningen bør inddrage problemstillinger, der retter sig mod levevilkår i såvel den nære som den fjerne omverden.
Undervisningen omfatter især
§ byers udvikling, opbygning og funktioner i Danmark
§ byers udvikling i sammenhæng med befolkningsudvikling
§ forskellige kulturers værdier og traditioner bl.a. i forbindelse med kulturmøder
§ levevilkår i udviklingslande samt årsagerne til fattigdomsudvikling
§ politisk, økonomisk, militært og humanitært samarbejde mellem lande
§ ressourcemæssige og økologiske problemer i forbindelse med en bæredygtig udvikling.
Arbejdsmåder og tankegange
Undervisningen bygger dels på fagligt stof og geografiske kilder, dels på praktiske undersøgelser ud fra egne ideer og hypoteser. Samspillet mellem teori og praksis og vurdering og formidling af stoffet er centralt.
Geografi handler om den konkrete omverden. Fagets redskaber anvendes til undersøgelse og beskrivelse af den nære og fjerne omverden og samspillet herimellem. Undervisningen skal give mulighed for varierede arbejds- og udtryksformer.
Eleverne skal arbejde med at
§ beskrive, sammenligne og vurdere geografiske forhold
§ aflæse informationer på forskellige korttyper - herunder topografiske kort samt fysiske og tematiske atlaskort
§ aflæse og tolke informationer fra globus samt satellit- og flyfotos
§ iagttage landskab og bebyggelse og fremstille enkle kortskitser ud fra iagttagelserne
§ anvende principper for korttegning i forbindelse med fremstilling af kort
§ lokalisere verdensdele, lande, byer og andre områder på kort og globus
§ undersøge og registrere temperatur, vind, nedbør, trafik, arealbenyttelse o.l.
§ anvende geografiske databaser, elektroniske atlas samt andre informationsteknologiske hjælpemidler.
2. forløb - 9. klassetrin
I dette forløb arbejder eleverne med de samme faglige områder som i første forløb, men der tilstræbes en dybere faglig forståelse. Eleverne skal i højere grad anvende og vurdere samt tage stilling og formidle stoffet.
Globale mønstre
Undervisningen bygger videre på elevernes forståelse af og evne til at forklare globale fænomener, som de fremtræder i hverdagen og i medier, samt elevernes evne til at anvende denne viden i nye sammenhænge.
Eleverne skal bruge deres viden om de globale mønstre, når de analyser elementer fra natur- og kulturgeografien. Det er vigtigt, at eleverne får et samlet billede af større mønstre og sammenhænge i verden, så de kan orientere sig sikkert på verdenskortet og perspektivere og analysere natur- og kulturforhold forskellige steder.
Undervisningen omfatter især
§ arbejde med naturgeografiske mønstre i større sammenhænge
§ analyse af menneskers bosættelse
§ sammenhængen mellem industrilokalisering og økonomi.
Naturgrundlaget og dets forvaltning
Elevernes viden om menneskets forvaltning af naturgrundlaget og de naturlige forandringer indgår i elevernes perspektivering af ændringer i tid og rum.
Gennem kendskab til naturens forandring og menneskers påvirkning af naturens stabilitet får eleverne mulighed for at gå i dybden med forskellige interessemodsætninger. Ud fra tilegnet viden får eleverne mulighed for at analysere forskellige levevilkår og forvaltning af naturgrundlag.
Undervisningen omfatter især
§ geologiske strukturer og ændringer forskellige steder på Jorden
§ klima og klimaændringer
§ teorier om isens forandring af landskaber
§ naturens muligheder for levevilkår forskellige steder på Jorden.
Kultur og levevilkår
Eleverne skal kunne bruge deres kendskab til menneskeskabte forhold til en større forståelse af og stillingtagen til samspillet mellem natur og menneskeskabte omgivelser.
I arbejdet med menneskers levevilkår kan eleverne få anvendt deres viden til analyse af problemstillinger, der retter sig mod levevilkår i såvel den nære som den fjerne omverden.
En forståelse for politiske beslutninger vil kunne indgå i forklaringer og arbejde med interessemodsætninger.
Undervisningen omfatter især
§ konsekvenserne af byvækst og befolkningsudviklingen
§ forståelse af betydningen af forskellige erhverv og levevilkår
§ forskellige kulturers levevilkår og værdier
§ konflikter og politisk bestemte konfliktløsninger
§ konsekvenser af samfundenes forbrugsmønstre.
Arbejdsmåder og tankegange
Fordybelse i fagligt stof og geografiske kilder er sammen med elevernes egne analyser og anvendelse af viden vigtige elementer i undervisningen.
I arbejdet med planlægning, gennemførelse og formidling lægges der stor vægt på vurdering. Elevernes kreativitet og samspillet mellem teori og praksis er centralt.
Eleverne skal arbejde med at
§ begrunde egne problemstillinger om geografiske forhold
§ analysere og se mulige konsekvenser af forvaltningen af naturen
§ bruge kort og globus i det selvstændige arbejde
§ bruge måleinstrumenter formålstjenligt
§ anvende bearbejdede data og fremstille grafiske afbildninger og udforme tekster ved hjælp af netbaserede programmer i forbindelse med egne undersøgelser og ved analyse af statistiske oplysninger.
Bilag 1: Uddrag af ”Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.”
Lov nr. 665 af 27. juni 2005
§ 1 a. Skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.
Stk. 2. Skolen udarbejder undervisningsplaner for de fagområder og emner, der er nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen hen mod slutmålene, beskrive, på hvilke klasse- eller alderstrin der arbejdes med de forskellige fagområder og emner, samt beskrive, hvorledes det samlede undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig udvikling.
Stk. 3. Skolen fastsætter mål for undervisningen i dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål).
Stk. 4. I det omfang skolen ikke har fastsat slutmål, jf. stk. 1, og delmål, jf. stk. 3, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, gælder de slutmål henholdsvis trinmål (Fælles Mål), der er fastsat for undervisning i folkeskolen.
I lovens § 2, stk. 4, fastsættes, at kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i § 1 a, for så vidt angår undervisningen i dansk, regning/matematik og engelsk, senest skal være opfyldt den 1. august 2006, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2007. Kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i § 1 a, for så vidt angår undervisningen i geografi, biologi og fysik/kemi, skal senest være opfyldt den 1. august 2007, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2008. Kravene om slutmål og undervisningsplaner i § 1 a for skolens øvrige undervisning skal senest være opfyldt den 1. august 2008, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2009. Kravene om evaluering og opfølgningsplan i § 1 b og § 1 c skal senest være opfyldt den 1. august 2008.
Teksten er hentet fra:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050066529-REGL
Bilag 2: Uddrag af ”Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om formålet med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner med angivelse af centrale kundskabs- og færdighedsområder (slutmål og trinmål)” ang. prøver i naturfag.
Geografi hæftes på fra sommeren 2007, dvs. de elever, som i 2006-2007 går i 9. klasse skal gå til prøve i geografi. Denne bekendtgørelse for fysik/kemi og biologi bliver derfor ændret ved medtagelsen af geografi.
6. Naturfag
Fysik/kemi og biologi (9. klasse)
6.1. Prøven er skriftlig og praktisk/mundtlig.
6.2. Den skriftlige del af prøven består af et opgavesæt i hvert af fagene fysik/kemi og biologi. Opgaverne løses med en ½ time til hvert fag.
6.3. Eleven prøves i forståelse og anvendelse af faglige begreber inden for fagenes slutmål. Der må ikke benyttes medbragte hjælpemidler.
6.4. Der gives én karakter for besvarelsen i hvert af fagene fysik/kemi og biologi.
6.5. Den praktisk/mundtlige del af prøven er en fælles prøve i fagene fysik/kemi og biologi.
6.6. Til den praktisk/mundtlige del af prøven opgives et alsidigt sammensat stof inden for fagenes centrale kundskabs- og færdighedsområder:
Fysik/kemi
a. Fysikkens og kemiens verden.
b. Udvikling i naturvidenskabelige erkendelse.
c. Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund.
d. Arbejdsmåder og tankegange.
Biologi
a. De levende organismer og deres omgivende natur.
b. Miljø og sundhed.
c. Biologiens anvendelse.
d. Arbejdsmåder og tankegange.
Det opgivne stof skal være afpasset under hensyntagen til undervisningens omfang i de enkelte fag.
6.7. Den praktisk/mundtlige prøve afholdes efter skolens bestemmelse på en af følgende måder:
A. Eleven arbejder med en naturfaglig opgave, som skal indeholde både praktiske og teoretiske elementer. Opgaverne udarbejdes af fagenes lærer/lærere og skal omfatte fagområder inden for fysik/kemi og biologi. Eleven prøves i at anvende begreber inden for både fysik/kemi og biologi samt i mål fra fagenes arbejdsmåder og tankegange. Medens eleven arbejder, taler lærer/lærere og censor med eleven om opgavens løsning samt vurderer elevens forståelse og anvendelse af fagenes begreber, arbejdsmåder og tankegange. Prøven varer 2 timer, inkl. karakterfastsættelse, og tilrettelægges således, at op til ca. 6 elever arbejder samtidigt, men individuelt.
B. Prøven tager udgangspunkt i et flerfagligt naturfagsemne inden for fysik/kemi og biologi. Ved undervisningens slutning vælger eleverne i samråd med fagenes lærere et antal emner, som eleverne har arbejdet med. Læreren/lærerne udarbejder opgaver i relation til de valgte emner. Opgaverne fordeles ved lodtrækning blandt eleverne, jf. § 11, stk. 4, i bekendtgørelse om prøver og eksamen i folkeskolen og i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser. Eleverne får 1 dags forberedelsestid til det praktiske og teoretiske arbejde med opgaven. Forberedelsen kan foregå i samarbejde mellem flere elever. Eleven prøves i at anvende begreber inden for både fysik/kemi og biologi samt i mål fra fagenes arbejdsmåder og tankegange. Prøven består i elevens redegørelse for det praktiske arbejde, hvori også relevant materiale fra undervisningen kan inddrages, samt i en samtale. I samtalen indgår elevens forståelse og anvendelse af fagenes begreber, arbejdsmåder og tankegange. Prøven varer 20 minutter inkl. karakterfastsættelse.
6.8. Den valgte prøveform er fælles for alle elever på samme hold. Ved skoleårets begyndelse træffer skolen bestemmelse om prøveformen.
6.9. I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på elevens viden om og forståelse af fagenes kernefaglige stof, evnen til at bruge denne viden og forståelse til at belyse de udvalgte naturfaglige emner og problemstillinger samt forståelse af sammenhængene mellem fagene. I bedømmelsen indgår også elevens evne til at vælge udstyr, redskaber og hjælpemidler, der passer til den praktiske opgave. Der gives én karakter.
Teksten er hentet fra:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2005/0073705.htm
Bilag 3: Gode links
Folkeskolens Fælles Mål for geografi:
http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Geografi/formaal.html
Geografi-sektionen på emu-undervisningsportalen:
http://www.emu.dk/gsk/fag/geo/index.jsp
Naturfagskonsulenterne:
http://www.naturfagskonsulenterne.dk/
Undervisningsministeriets fagkonsulent: