Engelsk

 

Læseplan for engelsk gældende fra august 2008

 

Formål for faget engelsk

 

Formålet med undervisningen i engelsk er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, således at de kan forstå talt og skrevet engelsk og kan udtrykke sig mundtligt og skriftligt. Undervisningen skal samtidig udvikle elevernes bevidsthed om engelsk sprog og sprogbrug samt om sprogtilegnelse.

Stk. 2. Undervisningen skal skabe rammer for oplevelse, indsigt og samarbejde samt styrke elevernes aktive medvirken. Herved skal undervisningen bidrage til, at eleverne bevarer lysten til at beskæftige sig med sprog og kultur til fremme af deres videre udvikling.

Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne indsigt i kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande og derved styrke deres internationale forståelse og forståelse af egen kultur. Eleverne får herigennem mulighed for at lære at forstå mennesker som unikke og ligeværdige med kulturelle og etniske forskelle.

 

 

Slutmål for faget engelsk

Efter 9. /10. klassetrin

 

Kommunikative færdigheder

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen

forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige regionale og sociale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige

deltage i samtaler mellem flere indfødte sprogbrugere

deltage uforberedt i samtaler om kendte emner

gengive informationer og oplevelser

redegøre for erfaringer og viden og udtrykke følelser og holdninger i forbindelse med samtaler, debatter og fremlæggelser

læse, forstå og referere hovedindholdet af forskellige typer af tekster inden for genkendelige emner

søge og udnytte informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for   genkendelige emner

udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende, skriftlig form

afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren, når der er tale om teksttyper fra dagligdagen

 


Sprog og sprogbrug

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for gængse, sociale omgangsformer

udtrykke sig uformelt, mundtligt og skriftligt

afpasse udtryksformen efter modtager, situation og teksttype

anvende grundlæggende viden om teksters opbygning og sammenhæng inden for almindeligt forekommende teksttyper

anvende et tilstrækkeligt og forholdsvist præcist ordforråd inden for gængse emneområder

anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt

anvende ofte forekommende faste vendinger og kulturbundne udtryk, således at   kommunikationen lykkes

udtale engelsk forståeligt, herunder med en udtale og intonation, der ligner britisk og   amerikansk sprogtone

anvende viden om centrale grammatiske områder, når fokus er på den sproglige form

anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen i en tekst bliver tilstrækkelig tydelig

 


Sprogtilegnelse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

udnytte mange af de muligheder, der er for at anvende engelsk uden for skolen

anvende strategier i forbindelse med kommunikation, først og fremmest omskrivning,  overbegreber og synonymer

vælge lyttestrategier i forhold til en given situation

abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante

vælge læsemåde i forhold til teksttype og situation

anvende forskellige læsestrategier

udnytte it og mediers muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation

anvende ordbøger, grammatiske oversigter og stavekontrol hensigtsmæssigt

anvende viden om skriveprocessens faser

skrive fra idé til færdig tekst, herunder indsamle stof og disponere et indhold

vælge arbejdsform i forhold til den foreliggende aktivitet eller opgave

understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

anvende viden om levevilkår, værdier og normer* i engelsktalende lande i arbejdet med   skønlitteratur, sagprosa og medier

perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande

vurdere forskellige kilders troværdighed, herunder informationer fra elektroniske medier

anvende engelsk som et internationalt kommunikationsmiddel i og uden for skolen.

 

 

Delmål for faget engelsk

Efter 4. klassetrin

 

Kommunikative færdigheder

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

forstå sætninger og udtryk anvendt i forbindelse med nære og genkendelige emner som familie og dagligdag, skole, dyr, fritid, ferier og højtider

følge med i udvalgte lyd- og billedmedier på engelsk om genkendelige emner og danne sig en mening om, hvad det drejer sig om

svare på enkle spørgsmål om sig selv, familie, fritid og skole

deltage i sproglege og små rollespil

læse korte, sprogligt helt enkle tekster om dagligdags emner

udnytte bånd- og billedstøtte i forbindelse med læsning

finde informationer i let tilgængelige sagtekster

skrive enkle ord, udtryk og sætninger inden for nære og genkendelige emner som familie og interesser.

 

Sprog og sprogbrug

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

have et grundlæggende ordforråd til at kunne forstå og tale med om nære og genkendelige emner

udtale de engelske ord, der arbejdes med

kende til ental og flertal

fornemme ud fra tekst og sammenhæng, om noget foregår nu, før eller i fremtiden

stave enkle ord og udtryk.

 

 

Sprogtilegnelse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

turde udtrykke sig på engelsk, selv om den sproglige formåen ikke slår til

udnytte nogle af de muligheder, der er for at opsøge engelsk uden for skolen

anvende enkle kommunikationsstrategier, først og fremmest bede om hjælp til at udtrykke sig og anvende kropssprog og mimik

have mod på at gætte i forbindelse med forståelse af lytte- og læsetekster

indgå i pararbejde og sammen med partneren selvstændigt udføre en opgave eller en   kommunikationsleg.

 

Kultur- og samfundsforhold

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

kende til kultur og levevilkår i Storbritannien og USA inden for emner som familie, skole, dyr, interesser, fritid, ferie og højtider

give enkle eksempler på forskelle mellem engelsksproget kultur og egen kultur

kende til eksempler på engelsksproget børnekultur, fortrinsvis sange, rim og remser, lege, danse, spil og fortællinger.

 

 

Efter 7. klassetrin

 

Kommunikative færdigheder

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

forstå tilstrækkeligt for at kunne udføre almindelige handlinger i dagligdags situationer

forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier om centrale emner

stille spørgsmål og udveksle informationer og ideer inden for kendte og centrale emner og situationer

fremføre et rollespil for tilskuere

præsentere et forberedt emne i form af planche, lyd- og billedmedieproduktion eller rollespil

referere i et enkelt sprog inden for kendte emner

læse enkle personlige breve, meddelelser og instruktioner fra dagligdagen

læse enkle skønlitterære tekster og sagprosatekster, bl.a. med støtte i lyd- og billedmedier

uddrage informationer fra forskellige medier i tilrettelagte forløb

udtrykke fantasi og oplevelser i et enkelt sprog i form af breve, historier, digte, beskrivelser og meddelelser.

 

 

Sprog og sprogbrug

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

anvende almindelige omgangsformer på engelsk

anvende et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner

anvende omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt

udtale sproget, så det er umiddelbart forståeligt

anvende en viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ental og flertal og  tidsangivelse ved hjælp af verbernes former, når fokus er på den grammatiske form

stave hyppigt forekommende ord.

 

 

Sprogtilegnelse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

udnytte nogle af de muligheder, der er for at bruge engelsk uden for skolen

anvende enkle kommunikationsstrategier, herunder kropssprog og mimik samt omskrive eller bede om hjælp til at udtrykke sig

gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning

anvende en grundlæggende viden om læsestrategier, især skimming, skanning og læsning efter hovedindhold

anvende computeren til kommunikation

foretage "ord til ord" opslag i en ordbog

udnytte en grundlæggende viden om skriveprocessens faser

anvende et praktisk-musisk udtryk i forbindelse med en fremlæggelse.

 


Kultur- og samfundsforhold

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

tale med om ungdomskulturer i engelsktalende lande, først og fremmest på baggrund af   arbejdet med musiktekster, blade, film, tv og internettet

kende til eksempler på kulturforhold og levevilkår i engelsktalende lande, især fra arbejdet med skønlitterære tekster

drage sammenligninger mellem bl.a. højtider, geografiske og historiske forhold i egen og  fremmed kultur

anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel, først og fremmest i forbindelse med e-mail og samarbejdsprojekter.

 

 

Efter 9. klassetrin

Kommunikative færdigheder

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen

forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige sociale og regionale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige

følge med i og deltage i en samtale mellem flere indfødte sprogbrugere

deltage uforberedt i samtaler om kendte emner

fremlægge et forberedt stofområde selvstændigt

præsentere et emne, alene eller sammen med andre, ved hjælp af praktisk-musiske udtryksformer

redegøre for erfaringer, følelser, holdninger og viden i forbindelse med samtaler og debatter om almindeligt kendte emner

læse, forstå og referere hovedindholdet af skrevne tekster i dagligdags sprog inden for mange forskellige genrer og inden for genkendelige emner og problemstillinger

uddrage og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for   genkendelige emner og problemstillinger

udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende, skriftlig form

afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren, når der er tale om teksttyper fra  dagligdagen.

 

Sprog og sprogbrug

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for almindeligt forekommende sociale omgangsformer

udtrykke sig uformelt mundtligt og skriftligt

afpasse stilen efter modtager, situation og teksttype

anvende en basisviden om gængse teksters opbygning

anvende et tilstrækkeligt og forholdsvis præcist ordforråd inden for gængse emneområder og problemstillinger

anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt

anvende en grundlæggende viden om faste vendinger og kulturbundne udtryk inden for   områder, der kan føre til misforståelser

have en udtale, der ligner britisk og amerikansk sprogtone

anvende viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ordstilling, verbernes  former og funktioner, når fokus er på den sproglige form

anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig.

 

Sprogtilegnelse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

udnytte de muligheder, der er for at opsøge og bruge engelsk uden for skolen

være bevidste om, hvordan de bedst tilegner sig engelsk

anvende kommunikationsstrategier, først og fremmest at omskrive og bruge overbegreber, synonymer og lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation

vælge lyttestrategier i forhold til en situation, herunder lytte efter hovedindhold og lytte efter væsentlige detaljer

abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante

vælge læsestrategier i forhold til teksttype og situation, herunder at læse for at få oplevelse og information eller for at tilegne sig stof

anvende læsestrategier, skimming og skanning, når store tekstmængder skal overskues, eller der søges efter information

udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation

anvende ordbøger, grammatiske oversigter

bruge stavekontrol hensigtsmæssigt

anvende og udnytte viden om skriveprocessens faser

gennemføre en aktivitet individuelt og i par- og gruppearbejde

understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer.

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

give eksempler på basisviden om værdier og normer i engelsktalende lande med baggrund i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa, musiktekster, blade, film, tv og internettet

perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande inden for emner som skole, livsstil, forbrug, fritids- og arbejdsliv og aktuelle problemstillinger

benytte informationer fra engelsksprogede kilder

belyse en sag fra flere sider i forbindelse med fremlæggelse af et emne eller i en debat

anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel i mødet med udlændinge, på rejse og ved brug af e-mail.

 

 

Efter 10. klassetrin

Kommunikative færdigheder

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen

forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige sociale og regionale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige

følge med i film, hvor talen præges af slang og faste vendinger

følge med i og deltage i en samtale mellem flere indfødte sprogbrugere

deltage uforberedt i samtaler om kendte emner

fremlægge et forberedt stofområde selvstændigt

præsentere et emne, alene eller sammen med andre, ved hjælp af forskellige praktisk-musiske udtryksformer, bl.a. multimediepræsentation

redegøre for erfaringer, følelser, holdninger og viden i forbindelse med samtaler og debatter om almindeligt kendte emner

læse, forstå og arbejde selvstændigt med hovedindholdet af skrevne tekster inden for mange forskellige typer af tekster, når disse er forfattet i et dagligdags sprog

uddrage, vurdere og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for genkendelige emner og problemstillinger

udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende skriftlig form

afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren

anvende stilistiske virkemidler inden for dagligdags genrer, først og fremmest brevskrivning, beretning og debatindlæg.

 

 

Sprog og sprogbrug

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for gængse sociale omgangsformer

udtrykke sig uformelt mundtligt og skriftligt

afpasse stilen efter modtager, situation og teksttype

anvende en basisviden om almindeligt forekommende teksters opbygning

anvende et tilstrækkeligt og præcist ordforråd inden for gængse emneområder og   problemstillinger

anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt

anvende en grundlæggende viden om faste vendinger og kulturbundne udtryk samt kendskab til almindelige omgangsformer, så misforståelser undgås

have en udtale og intonation, der ligner britisk og amerikansk sprogtone

anvende viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ordstilling, verbernes former og funktioner, når fokus er på den sproglige præcision

anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig.

 


Sprogtilegnelse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

udnytte de muligheder, der er for at opsøge og bruge engelsk uden for skolen

være bevidste om, hvordan de bedst tilegner sig engelsk

anvende kommunikationsstrategier, først og fremmest at omskrive og bruge overbegreber, synonymer og lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation

vælge lyttestrategier i forhold til en situation, herunder lytte efter hovedindhold og lytte efter væsentlige detaljer

abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante

vælge læsestrategier i forhold til teksttype og situation, herunder at læse for at få oplevelse og information eller for at tilegne sig stof

vælge og anvende læsestrategier, bl.a. skimming og skanning

udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation

anvende ordbøger og grammatiske oversigter

bruge stavekontrol hensigtsmæssigt

anvende og udnytte viden om skriveprocessens faser

udarbejde et produkt på engelsk

vælge arbejdsform i forhold til den foreliggende aktivitet eller opgave

understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer.

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

give eksempler på værdier og normer i engelsktalende lande fra arbejdet med skønlitteratur, sagprosa, musiktekster, blade og medier

perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande, inden for emner som uddannelse og erhverv samt sociale og samfundsmæssige problemstillinger

benytte og vurdere informationer fra engelsksprogede kilder

belyse et emne fra flere sider, bl.a. i forbindelse med fremlæggelse og i en debat

anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel i mødet med udlændinge, på rejse og ved brug af e-mail.

 

 

Læseplan for faget engelsk

 

Læseplanen indeholder en angivelse af undervisningens progression over fire forløb. Engelskundervisningen skal dog betragtes som et samlet hele fra 3. klasse til 9./10. klasse uden mærkbare overgange mellem forløbene.

Undervisningen skal i et forløb omfatte samtlige fire centrale kundskabs- og færdighedsområder. Områderne er indbyrdes afhængige og bør derfor integreres i de enkelte undervisningsforløb.

Undervisningen bygger på, at eleverne bl.a. fra dansk allerede har en kunnen, viden og erfaring med hensyn til at lære, til sprog og sprogbrug, til begreber, til forståelse af deres omverden samt til brug af it.

Eleverne opbygger igennem hele forløbet deres selvtillid som sprogbrugere og deres forståelse af gode arbejds- og samarbejdsformers betydning for sprogtilegnelsen. Der skiftes således mellem forskellige organisationsformer (individuelt, par, gruppe, klasse) afhængig af emnet/ indholdet og aktiviteternes art.

 

Valget af tekster (skriftlige, lyd- og billedmedier) udvælges på baggrund af skolens værdigrundlag.

De sproglige aktiviteter tilrettelægges således, at eleverne møder en mangfoldighed af oplevelser og sanseindtryk. Praktisk musiske arbejds- og udtryksformer indgår i de sammenhænge, hvor de kan tilføre undervisningen en yderligere dimension.

 

 

1. forløb – 3.-4. klassetrin

 

Hovedvægten lægges på det mundtlige arbejde.

Emneområderne skal dels være konkrete, dagligdags og virkelighedsnære, og dels skal de appellere til elevernes fantasi.

Kommunikative færdigheder

Eleverne skal arbejde med at

lytte, bl.a. gennem brug af video, bånd og lærerens fortælling

øve en række faste vendinger med henblik på at opbygge et klasseværelsessprog

bruge sproget i situationer, hvor sprog og handling knyttes sammen gennem imitation,   kommunikationslege, rollespil, sange, rim og remser

kommunikere med andre elever parvis og i grupper og herved udvikle spontan lytte- og   talefærdighed

læse korte og sprogligt enkle tekster, fx med støtte i billeder og lyd

eksperimentere med skriftsproget, fx i form af billedtekster, ordlister, enkle breve, beskrivelser og meddelelser.

 

 

Sprog og sprogbrug

 

Elevernes nysgerrighed og sproglige opmærksomhed er udgangspunkt for sammenligninger mellem dansk og engelsk sprog og sprogbrug.

Undervisningen i 1. forløb omfatter især

ordforråd

udtale, rytme, intonation

grammatik, som er nødvendig for elevernes udtryksfærdighed

stavning.

 

 

Sprogtilegnelse

 

Centralt i det første forløb er, at eleverne udvikler deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk.

Eleverne skal arbejde med at

benytte engelsk mest muligt

udnytte mulighederne for at møde engelsk uden for skolen

forsøge at gøre sig forståelige, selvom deres sproglige formåen ikke slår til

gætte kvalificeret, fx i forbindelse med lytte- og læsetekster.

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Valg af emner tager udgangspunkt i det nære og genkendelige, såsom familien og dens daglige rutinerogså på søn- og helligdage, boliger, tøj, mad, indkøb, skoler, dyr, interesser, fritid, ferier og højtider. Engelske bordvers og sange/kor inddrages.

Endvidere arbejdes der med enkelte bibeltekster, fx Skabelsen og Noas Ark. Disse kan dramatiseres med passende sange og bibelvers til.

Af kristne højtider lægges specielt vægt på jul med dertil hørende tekster, salmer, juleevangelium og traditioner.

De fleste af emnerne giver umiddelbart mulighed for at drage sammenligninger til egne forhold.

Både tekst- og billedmaterialer, herunder video, bør afspejle den engelsktalende verdens kulturer.

Undervisningen i 1. forløb omfatter især

kultur og levevilkår, først og fremmest i Storbritannien og USA

elementer fra engelsksproget børnekultur, fx sange, rim og remser, lege, danse, spil og fortællinger.

 

 

2. forløb – 5.-7. klassetrin

 

Sproget som et anvendeligt kommunikationsmiddel er i centrum.

Indholdet bør omfatte en variation af aldersrelevante emner, tekster og aktiviteter.

 

 

Kommunikative færdigheder

 

Eleverne skal arbejde med at

lytte, bl.a. til forskellige varianter af britisk og amerikansk engelsk evt. med støtte i form af tekst og billeder

tale engelsk med andre i mange forskellige situationer, fx gennem dramatiseringer, rollespil, simulationer og andre par- og gruppeaktiviteter

give en sammenhængende mundtlig fremstilling, fx i form af korte redegørelser og referater

uddrage informationer fra forskellige typer af billedtekster, fx illustrationer, plakater, collager, tegneserier, video og andre elektroniske medier

træne læsefærdighed ved brug af forskellige teksttyper inden for skønlitteratur og sagprosa, fx fortællinger, sangtekster, drama, annoncer, brochurer og opskrifter

skrive, så de kan formulere sig mere sammenhængende og give udtryk for fantasi og   oplevelser, fx i form af breve, beskrivelser og meddelelser.

 

 

Sprog og sprogbrug

 

Elevernes nysgerrighed er udgangspunkt for arbejdet med sproglig opmærksomhed.

Undervisningen i 2. forløb omfatter især

udbygning af ordforråd inden for centrale områder

ord og vendinger, der ofte giver anledning til misforståelser

udtale, rytme, intonation, stavning og grammatik, som har stor betydning for, at   kommunikationen lykkes

forholdet mellem sprogets form og dets funktion fortrinsvis i integrerede sammenhænge.

 

 

Sprogtilegnelse

 

Eleverne styrker deres sprogtilegnelse ved at opsøge og udnytte de muligheder, der er for at bruge engelsk både i og uden for skolen.

Eleverne skal arbejde med at

anvende strategier, der fremmer mundtlig kommunikation, fx omskrivning ved hjælp af andre ord

gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning

anvende læsestrategier, herunder skimming og skanning

anvende computeren til kommunikation

anvende ordbøger og andre hjælpemidler

anvende skriveprocessen og dens faser, herunder førskrivning, nedskrivning, bearbejdning og anvendelse, fx ved hjælp af elektronisk tekstbehandling

anvende praktisk musiske udtryk i forbindelse med fremlæggelser.

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Valg af emner udvides fra det nære og genkendelige til også at omfatte fx fritidsliv, natur samt geografiske og historiske forhold i engelsktalende lande.

Af kristne højtider fokuseres på påsken med dens budskab, traditioner, tekster og salmer.

De fleste af emnerne bør give mulighed for at drage sammenligninger til egne forhold.

Eleverne bør få mulighed for at kommunikere med andre, hvor brugen af engelsk er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, pennevenner eller møde med udlændinge i og uden for skolen.

Undervisningen i 2. forløb omfatter især

kultur og levevilkår i engelsktalende lande med hovedvægt på Storbritannien og USA

forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur, fx musik, blade, film og tv-serier

kortere skønlitterære tekster, som kan give eleverne en mere nuanceret forståelse af   menneskelige relationer og kulturforhold.

 

 

3. forløb – 8.-9. klassetrin

 

Sproget som et kommunikationsmiddel er i centrum med øgede forventninger til en forholdsvis præcis og nuanceret brug af og bevidsthed om sproget. Eleverne skal have mulighed for at møde et stort udbud af alderssvarende tekster, emner og aktiviteter. De arbejder efterhånden mere selvstændigt og med større grad af medansvar og medbestemmelse.

 

 

Kommunikative færdigheder

 

Eleverne skal arbejde med at

lytte, fx til engelsk brugt som modersmål i forskellige regionale og sociale varianter og som internationalt kommunikationsmiddel

referere, fremlægge, holde foredrag, deltage i samtaler, diskussioner og debatter efterhånden også om mere abstrakte emner

læse og bearbejde forskellige typer af tekster, fx nyhedstekster, reklamer, noveller, digte og sangtekster

uddrage og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder, fx internettet, tidsskrifter og opslagsværker

skrive længere sammenhængende tekster, fx i form af redegørelser, fortællinger og   debatindlæg, hvor indhold og stil søges afpasset efter læser og formål.

 

 

Sprog og sprogbrug

 

Eleverne udvikler deres sproglige bevidsthed for at kunne benytte sproget relevant i forhold til situationen, fx i overensstemmelse med gængse sociale omgangsformer i engelsktalende lande.

Arbejdet med et præcist og varieret ordforråd udvides i takt med de emner og situationer, som undervisningsindholdet kræver.

Arbejdet med grammatik integreres så vidt muligt i såvel tekstarbejde som i mundtlig og skriftlig fremstilling.

Undervisningen i 3. forløb omfatter især

forskelle på tale- og skriftsprog

skrevne teksters opbygning, sammenhæng og disponering.

synonymer, faste vendinger og omskrivninger

de kulturbundne udtryk, der oftest giver anledning til misforståelser

britisk og amerikansk udtale

centrale grammatiske områder, fx ordklasser, ordstilling, verbernes former og funktioner,   kongruens og pronominer

retstavning

tegnsætning.

 

 

Sprogtilegnelse

 

Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk. Dette sker bl.a. ved, at de udfordres til at opsøge og udnytte de muligheder, der er for at bruge engelsk i og uden for skolen.

Elevernes erfaringer fra arbejdet med andre fremmedsprog inddrages.

Der skiftes mellem individuelt, par- gruppe- og klassearbejde afhængigt af emnet og aktiviteten.

Eleverne skal arbejde med at

anvende strategier, der fremmer mundtlig kommunikation, først og fremmest omskrivning og brug af overbegreber og synonymer

udnytte læse- og lyttestrategier i forbindelse med samtale, tekstarbejde og informationssøgning · anvende skriveprocessen og dens faser, fx ved brug af elektronisk tekstbehandling

udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation

benytte ordbøger, stavekontrol, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler

redegøre, dramatisere, præsentere og fremlægge ved hjælp af plancher, lydbånd, video og computer.

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande. Sammenligninger med danske forhold indgår naturligt i dette arbejde.

I arbejdet inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige kultur- og samfundsforhold.

Eleverne bør få mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af engelsk er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, studieture, udvekslingsrejser eller møde med udlændinge i og uden for skolen.

Undervisningen i 3. forløb omfatter især

skønlitteratur, som kan give eleverne indsigt i levevilkår, værdier og normer i engelsktalende lande

tekster og andre udtryksformer om unges levevilkår, medier, skoleliv, fritidsliv, arbejdsliv, natur og miljø samt aktuelle problemstillinger

forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur, fx tidsskrifter, musiktekster, film og tv.

Der læses tekster om etiske emner som fx venskab, kærlighed, ægteskab, der tager udgangspunkt i et kristent menneskesyn. Populære tv-serier, der omhandler disse emner, analyseres og drøftes.

 

 

4. forløb – 10. klassetrin

 

Sproget som kommunikationsmiddel er i centrum, og der stilles øgede forventninger til en præcis og nuanceret brug af og bevidsthed om sproget.

Undervisningens emner og aktiviteter bør tilgodese og udfordre en større modenhed i elevgruppen og samtidig lægge op til, at eleverne arbejder med en højere grad af selvstændighed og fordybelse.

Kommunikative færdigheder

Eleverne skal arbejde med at

lytte, fx til engelsk brugt som modersmål i forskellige regionale og sociale varianter samt som internationalt kommunikationsmiddel

referere, fremlægge, holde foredrag, tage del i samtaler, diskussioner og debatter, også om mere abstrakte emner

læse og bearbejde tekster af stadigt stigende sværhedsgrad og af forskellige typer, såsom nyhedstekster, reklamer, noveller, digte, sangtekster mv.

anvende forskelligartede medier og informationskilder, fx internettet, tidsskrifter og   opslagsværker selvstændigt 

skrive længere sammenhængende tekster, fx redegørelser, fortællinger og debatindlæg, hvor indhold og stil søges afpasset efter læser og formål, og hvor der sigtes mod den størst mulige grad af sproglig variation og præcision

fremlægge ved hjælp af forskellige præsentationsformer, som er afpasset efter situationen, fx redegørelser og dramatiseringer eller præsentationer ved hjælp af plancher, lydbånd, video og computer.

 

 

Sprog og sprogbrug

 

Eleverne udvikler deres sproglige bevidsthed for at kunne benytte sproget relevant i forhold til situationen, fx i overensstemmelse med gængse sociale omgangsformer i engelsktalende lande.

Eleverne arbejder med at opbygge et præcist og varieret ordforråd.

Arbejdet med grammatik integreres så vidt muligt i både tekstarbejde og mundtlig og skriftlig fremstilling.

Undervisningen i 4. forløb omfatter især

forskelle på tale- og skriftsprog

skrevne teksters opbygning, sammenhæng og disponering

karakteristiske træk ved forskellige teksttyper, fx breve og berettende, beskrivende og   argumenterende tekster

synonymer, faste vendinger og omskrivninger

væsentlige forskelle mellem britisk og amerikansk engelsk

centrale grammatiske områder, fx ordklasser, kongruens, ordstilling, verbernes former og funktioner, og pronominer

retstavning

tegnsætning.

 

 

Sprogtilegnelse

 

Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de bedst tilegner sig engelsk. Dette sker bl.a. ved, at de udfordres til at opsøge og udnytte de muligheder, der er for at bruge engelsk i og uden for skolen.

Elevernes erfaringer fra arbejdet med andre fremmedsprog inddrages.

Der skiftes mellem individuelt, par-, gruppe- og klassearbejde afhængigt af emnet og aktiviteten.

Eleverne skal arbejde med at

anvende strategier, der fremmer mundtlig kommunikation

udnytte læse- og lyttestrategier i forbindelse med tekstarbejde og informationssøgning

anvende skriveprocessen og dens faser, fx ved brug af elektronisk tekstbehandling

udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation

anvende ordbøger, stavekontrol, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler

redegøre, dramatisere, præsentere og fremlægge ved hjælp af plancher, lydbånd, video og computer.

 

 

Kultur- og samfundsforhold

 

Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande, herunder forskelle og ligheder mellem de fremmede kulturer og egen kultur.

I arbejdet inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige kultur- og samfundsforhold.

Eleverne bør få mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af engelsk er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, studieture, udvekslingsrejser eller møde med udlændinge i og uden for skolen.

Undervisningen i 4. forløb omfatter især

skønlitteratur, som kan give eleverne indsigt i uddannelse og erhverv, sociale og   samfundsmæssige problemstillinger, miljøspørgsmål, minoriteter og menneskerettigheder i engelsktalende lande

tekster og andre udtryksformer om unges levevilkår, medier, skoleliv, fritidsliv, arbejdsliv, natur og miljø samt aktuelle problemstillinger

teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur, fx tidsskrifter, musiktekster, film og tv.

 

 

Bilag 1: Uddrag af ”Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.”

Lov nr. 665 af 27. juni 2005

 

§1 a. Skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.

Stk. 2. Skolen udarbejder undervisningsplaner for de fagområder og emner, der er nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen hen mod slutmålene, beskrive, på hvilke klasse- eller alderstrin der arbejdes med de forskellige fagområder og emner, samt beskrive, hvorledes det samlede undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig udvikling.

Stk.3. Skolen fastsætter mål for undervisningen i dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål).

Stk. 4. I det omfang skolen ikke har fastsat slutmål, jf. stk. 1, og delmål, jf. stk. 3, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, gælder de slutmål henholdsvis trinmål (Fælles Mål), der er fastsat for undervisning i folkeskolen.

I lovens § 2, stk. 4, fastsættes, at kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i § 1 a, for så vidt angår undervisningen i dansk, regning/matematik og engelsk, senest skal være opfyldt den 1. august 2006, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2007. Kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i §1a, for så vidt angår undervisningen i geografi, biologi og fysik/kemi, skal senest være opfyldt den 1. august 2007, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2008. Kravene om slutmål og undervisningsplaner i §1a for skolens øvrige undervisning skal senest være opfyldt den 1. august 2008, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2009. Kravene om evaluering og opfølgningsplan i §1b og §1c skal senest være opfyldt den 1. august 2008.

 

Teksten er hentet fra:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050066529-REGL

 

 

Bilag 2: Gode links og kildemateriale

Fælles Mål, Faghæfte 2, Engelsk, Undervisningsministeriet 2004

Folkeskolens Fælles Mål for engelsk:

http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Engelsk/formaal.html

Engelsk-sektionen på emu-undervisningsportalen:

http://www.emu.dk/gsk/fag/eng/index.html

Undervisningsministeriets fagkonsulent i engelsk:

http://www.emu.dk/gsk/fag/eng/uvm/index.html

Vejledning til prøverne i engelsk:

http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Engelsk/proever.html

Inspiration til Læseplan Engelsk på kristne skoler, Pædagogisk Forening - Foreningen af kristne Friskoler, 1998