Læseplan for engelsk gældende fra august 2008
Formål for faget engelsk
Formålet med undervisningen i engelsk er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, således at de kan forstå talt og skrevet engelsk og kan udtrykke sig mundtligt og skriftligt. Undervisningen skal samtidig udvikle elevernes bevidsthed om engelsk sprog og sprogbrug samt om sprogtilegnelse.
Stk. 2. Undervisningen skal skabe rammer for oplevelse, indsigt og samarbejde samt styrke elevernes aktive medvirken. Herved skal undervisningen bidrage til, at eleverne bevarer lysten til at beskæftige sig med sprog og kultur til fremme af deres videre udvikling.
Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne indsigt i kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande og derved styrke deres internationale forståelse og forståelse af egen kultur. Eleverne får herigennem mulighed for at lære at forstå mennesker som unikke og ligeværdige med kulturelle og etniske forskelle.
Slutmål for faget engelsk
Efter 9. /10. klassetrin
Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen
forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige regionale og sociale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige
deltage i samtaler mellem flere indfødte sprogbrugere
deltage uforberedt i samtaler om kendte emner
gengive informationer og oplevelser
redegøre for erfaringer og viden og udtrykke følelser og holdninger i forbindelse med samtaler, debatter og fremlæggelser
læse, forstå og referere hovedindholdet af forskellige typer af tekster inden for genkendelige emner
søge og udnytte informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for genkendelige emner
udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende, skriftlig form
afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren, når der er tale om teksttyper fra dagligdagen
Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for gængse, sociale omgangsformer
udtrykke sig uformelt, mundtligt og skriftligt
afpasse udtryksformen efter modtager, situation og teksttype
anvende grundlæggende viden om teksters opbygning og sammenhæng inden for almindeligt forekommende teksttyper
anvende et tilstrækkeligt og forholdsvist præcist ordforråd inden for gængse emneområder
anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
anvende ofte forekommende faste vendinger og kulturbundne udtryk, således at kommunikationen lykkes
udtale engelsk forståeligt, herunder med en udtale og intonation, der ligner britisk og amerikansk sprogtone
anvende viden om centrale grammatiske områder, når fokus er på den sproglige form
anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen i en tekst bliver tilstrækkelig tydelig
Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
udnytte mange af de muligheder, der er for at anvende engelsk uden for skolen
anvende strategier i forbindelse med kommunikation, først og fremmest omskrivning, overbegreber og synonymer
vælge lyttestrategier i forhold til en given situation
abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante
vælge læsemåde i forhold til teksttype og situation
anvende forskellige læsestrategier
udnytte it og mediers muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation
anvende ordbøger, grammatiske oversigter og stavekontrol hensigtsmæssigt
anvende viden om skriveprocessens faser
skrive fra idé til færdig tekst, herunder indsamle stof og disponere et indhold
vælge arbejdsform i forhold til den foreliggende aktivitet eller opgave
understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer
Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
anvende viden om levevilkår, værdier og normer* i engelsktalende lande i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa og medier
perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande
vurdere forskellige kilders troværdighed, herunder informationer fra elektroniske medier
anvende engelsk som et internationalt kommunikationsmiddel i og uden for skolen.
Delmål for faget engelsk
Efter 4. klassetrin
Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
forstå sætninger og udtryk anvendt i forbindelse med nære og genkendelige emner som familie og dagligdag, skole, dyr, fritid, ferier og højtider
følge med i udvalgte lyd- og billedmedier på engelsk om genkendelige emner og danne sig en mening om, hvad det drejer sig om
svare på enkle spørgsmål om sig selv, familie, fritid og skole
deltage i sproglege og små rollespil
læse korte, sprogligt helt enkle tekster om dagligdags emner
udnytte bånd- og billedstøtte i forbindelse med læsning
finde informationer i let tilgængelige sagtekster
skrive enkle ord, udtryk og sætninger inden for nære og genkendelige emner som familie og interesser.
Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
• have et grundlæggende ordforråd til at kunne forstå og tale med om nære og genkendelige emner
udtale de engelske ord, der arbejdes med
kende til ental og flertal
fornemme ud fra tekst og sammenhæng, om noget foregår nu, før eller i fremtiden
stave enkle ord og udtryk.
Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
• turde udtrykke sig på engelsk, selv om den sproglige formåen ikke slår til
udnytte nogle af de muligheder, der er for at opsøge engelsk uden for skolen
anvende enkle kommunikationsstrategier, først og fremmest bede om hjælp til at udtrykke sig og anvende kropssprog og mimik
have mod på at gætte i forbindelse med forståelse af lytte- og læsetekster
indgå i pararbejde og sammen med partneren selvstændigt udføre en opgave eller en kommunikationsleg.
Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
• kende til kultur og levevilkår i Storbritannien og USA inden for emner som familie, skole, dyr, interesser, fritid, ferie og højtider
give enkle eksempler på forskelle mellem engelsksproget kultur og egen kultur
kende til eksempler på engelsksproget børnekultur, fortrinsvis sange, rim og remser, lege, danse, spil og fortællinger.
Efter 7. klassetrin
Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
• forstå tilstrækkeligt for at kunne udføre almindelige handlinger i dagligdags situationer
• forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier om centrale emner
stille spørgsmål og udveksle informationer og ideer inden for kendte og centrale emner og situationer
fremføre et rollespil for tilskuere
præsentere et forberedt emne i form af planche, lyd- og billedmedieproduktion eller rollespil
referere i et enkelt sprog inden for kendte emner
læse enkle personlige breve, meddelelser og instruktioner fra dagligdagen
læse enkle skønlitterære tekster og sagprosatekster, bl.a. med støtte i lyd- og billedmedier
uddrage informationer fra forskellige medier i tilrettelagte forløb
udtrykke fantasi og oplevelser i et enkelt sprog i form af breve, historier, digte, beskrivelser og meddelelser.
Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
anvende almindelige omgangsformer på engelsk
• anvende et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner
• anvende omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
udtale sproget, så det er umiddelbart forståeligt
anvende en viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ental og flertal og tidsangivelse ved hjælp af verbernes former, når fokus er på den grammatiske form
stave hyppigt forekommende ord.
Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
udnytte nogle af de muligheder, der er for at bruge engelsk uden for skolen
anvende enkle kommunikationsstrategier, herunder kropssprog og mimik samt omskrive eller bede om hjælp til at udtrykke sig
gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning
anvende en grundlæggende viden om læsestrategier, især skimming, skanning og læsning efter hovedindhold
anvende computeren til kommunikation
foretage "ord til ord" opslag i en ordbog
udnytte en grundlæggende viden om skriveprocessens faser
anvende et praktisk-musisk udtryk i forbindelse med en fremlæggelse.
Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
tale med om ungdomskulturer i engelsktalende lande, først og fremmest på baggrund af arbejdet med musiktekster, blade, film, tv og internettet
kende til eksempler på kulturforhold og levevilkår i engelsktalende lande, især fra arbejdet med skønlitterære tekster
drage sammenligninger mellem bl.a. højtider, geografiske og historiske forhold i egen og fremmed kultur
anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel, først og fremmest i forbindelse med e-mail og samarbejdsprojekter.
Efter 9. klassetrin
Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen
• forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige sociale og regionale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige
følge med i og deltage i en samtale mellem flere indfødte sprogbrugere
deltage uforberedt i samtaler om kendte emner
fremlægge et forberedt stofområde selvstændigt
præsentere et emne, alene eller sammen med andre, ved hjælp af praktisk-musiske udtryksformer
redegøre for erfaringer, følelser, holdninger og viden i forbindelse med samtaler og debatter om almindeligt kendte emner
læse, forstå og referere hovedindholdet af skrevne tekster i dagligdags sprog inden for mange forskellige genrer og inden for genkendelige emner og problemstillinger
uddrage og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for genkendelige emner og problemstillinger
udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende, skriftlig form
afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren, når der er tale om teksttyper fra dagligdagen.
Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for almindeligt forekommende sociale omgangsformer
udtrykke sig uformelt mundtligt og skriftligt
• afpasse stilen efter modtager, situation og teksttype
• anvende en basisviden om gængse teksters opbygning
anvende et tilstrækkeligt og forholdsvis præcist ordforråd inden for gængse emneområder og problemstillinger
anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
anvende en grundlæggende viden om faste vendinger og kulturbundne udtryk inden for områder, der kan føre til misforståelser
have en udtale, der ligner britisk og amerikansk sprogtone
anvende viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ordstilling, verbernes former og funktioner, når fokus er på den sproglige form
anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig.
Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
udnytte de muligheder, der er for at opsøge og bruge engelsk uden for skolen
være bevidste om, hvordan de bedst tilegner sig engelsk
anvende kommunikationsstrategier, først og fremmest at omskrive og bruge overbegreber, synonymer og lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation
vælge lyttestrategier i forhold til en situation, herunder lytte efter hovedindhold og lytte efter væsentlige detaljer
abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante
vælge læsestrategier i forhold til teksttype og situation, herunder at læse for at få oplevelse og information eller for at tilegne sig stof
anvende læsestrategier, skimming og skanning, når store tekstmængder skal overskues, eller der søges efter information
udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation
anvende ordbøger, grammatiske oversigter
bruge stavekontrol hensigtsmæssigt
anvende og udnytte viden om skriveprocessens faser
gennemføre en aktivitet individuelt og i par- og gruppearbejde
understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer.
Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
give eksempler på basisviden om værdier og normer i engelsktalende lande med baggrund i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa, musiktekster, blade, film, tv og internettet
perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande inden for emner som skole, livsstil, forbrug, fritids- og arbejdsliv og aktuelle problemstillinger
benytte informationer fra engelsksprogede kilder
belyse en sag fra flere sider i forbindelse med fremlæggelse af et emne eller i en debat
anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel i mødet med udlændinge, på rejse og ved brug af e-mail.
Efter 10. klassetrin
Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen
forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige sociale og regionale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige
• følge med i film, hvor talen præges af slang og faste vendinger
følge med i og deltage i en samtale mellem flere indfødte sprogbrugere
deltage uforberedt i samtaler om kendte emner
fremlægge et forberedt stofområde selvstændigt
præsentere et emne, alene eller sammen med andre, ved hjælp af forskellige praktisk-musiske udtryksformer, bl.a. multimediepræsentation
redegøre for erfaringer, følelser, holdninger og viden i forbindelse med samtaler og debatter om almindeligt kendte emner
læse, forstå og arbejde selvstændigt med hovedindholdet af skrevne tekster inden for mange forskellige typer af tekster, når disse er forfattet i et dagligdags sprog
uddrage, vurdere og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for genkendelige emner og problemstillinger
udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende skriftlig form
afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren
anvende stilistiske virkemidler inden for dagligdags genrer, først og fremmest brevskrivning, beretning og debatindlæg.
Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for gængse sociale omgangsformer
udtrykke sig uformelt mundtligt og skriftligt
afpasse stilen efter modtager, situation og teksttype
anvende en basisviden om almindeligt forekommende teksters opbygning
• anvende et tilstrækkeligt og præcist ordforråd inden for gængse emneområder og problemstillinger
anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
anvende en grundlæggende viden om faste vendinger og kulturbundne udtryk samt kendskab til almindelige omgangsformer, så misforståelser undgås
have en udtale og intonation, der ligner britisk og amerikansk sprogtone
anvende viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ordstilling, verbernes former og funktioner, når fokus er på den sproglige præcision
anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig.
Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
udnytte de muligheder, der er for at opsøge og bruge engelsk uden for skolen
være bevidste om, hvordan de bedst tilegner sig engelsk
anvende kommunikationsstrategier, først og fremmest at omskrive og bruge overbegreber, synonymer og lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation
vælge lyttestrategier i forhold til en situation, herunder lytte efter hovedindhold og lytte efter væsentlige detaljer
abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante
vælge læsestrategier i forhold til teksttype og situation, herunder at læse for at få oplevelse og information eller for at tilegne sig stof
vælge og anvende læsestrategier, bl.a. skimming og skanning
udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation
anvende ordbøger og grammatiske oversigter
bruge stavekontrol hensigtsmæssigt
anvende og udnytte viden om skriveprocessens faser
udarbejde et produkt på engelsk
vælge arbejdsform i forhold til den foreliggende aktivitet eller opgave
understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer.
Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
give eksempler på værdier og normer i engelsktalende lande fra arbejdet med skønlitteratur, sagprosa, musiktekster, blade og medier
perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande, inden for emner som uddannelse og erhverv samt sociale og samfundsmæssige problemstillinger
• benytte og vurdere informationer fra engelsksprogede kilder
belyse et emne fra flere sider, bl.a. i forbindelse med fremlæggelse og i en debat
anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel i mødet med udlændinge, på rejse og ved brug af e-mail.
Læseplan for faget engelsk
Læseplanen indeholder en angivelse af undervisningens progression over fire forløb. Engelskundervisningen skal dog betragtes som et samlet hele fra 3. klasse til 9./10. klasse uden mærkbare overgange mellem forløbene.
Undervisningen skal i et forløb omfatte samtlige fire centrale kundskabs- og færdighedsområder. Områderne er indbyrdes afhængige og bør derfor integreres i de enkelte undervisningsforløb.
Undervisningen bygger på, at eleverne bl.a. fra dansk allerede har en kunnen, viden og erfaring med hensyn til at lære, til sprog og sprogbrug, til begreber, til forståelse af deres omverden samt til brug af it.
Eleverne opbygger igennem hele forløbet deres selvtillid som sprogbrugere og deres forståelse af gode arbejds- og samarbejdsformers betydning for sprogtilegnelsen. Der skiftes således mellem forskellige organisationsformer (individuelt, par, gruppe, klasse) afhængig af emnet/ indholdet og aktiviteternes art.
Valget af tekster (skriftlige, lyd- og billedmedier) udvælges på baggrund af skolens værdigrundlag.
De sproglige aktiviteter tilrettelægges således, at eleverne møder en mangfoldighed af oplevelser og sanseindtryk. Praktisk musiske arbejds- og udtryksformer indgår i de sammenhænge, hvor de kan tilføre undervisningen en yderligere dimension.
1. forløb – 3.-4. klassetrin
Hovedvægten lægges på det mundtlige arbejde.
Emneområderne skal dels være konkrete, dagligdags og virkelighedsnære, og dels skal de appellere til elevernes fantasi.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med at
• lytte, bl.a. gennem brug af video, bånd og lærerens fortælling
• øve en række faste vendinger med henblik på at opbygge et klasseværelsessprog
• bruge sproget i situationer, hvor sprog og handling knyttes sammen gennem imitation, kommunikationslege, rollespil, sange, rim og remser
• kommunikere med andre elever parvis og i grupper og herved udvikle spontan lytte- og talefærdighed
læse korte og sprogligt enkle tekster, fx med støtte i billeder og lyd
eksperimentere med skriftsproget, fx i form af billedtekster, ordlister, enkle breve, beskrivelser og meddelelser.
Sprog og sprogbrug
Elevernes nysgerrighed og sproglige opmærksomhed er udgangspunkt for sammenligninger mellem dansk og engelsk sprog og sprogbrug.
Undervisningen i 1. forløb omfatter især
ordforråd
udtale, rytme, intonation
grammatik, som er nødvendig for elevernes udtryksfærdighed
stavning.
Sprogtilegnelse
Centralt i det første forløb er, at eleverne udvikler deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk.
Eleverne skal arbejde med at
• benytte engelsk mest muligt
• udnytte mulighederne for at møde engelsk uden for skolen
• forsøge at gøre sig forståelige, selvom deres sproglige formåen ikke slår til
gætte kvalificeret, fx i forbindelse med lytte- og læsetekster.
Kultur- og samfundsforhold
Valg af emner tager udgangspunkt i det nære og genkendelige, såsom familien og dens daglige rutiner, også på søn- og helligdage, boliger, tøj, mad, indkøb, skoler, dyr, interesser, fritid, ferier og højtider. Engelske bordvers og sange/kor inddrages.
Endvidere arbejdes der med enkelte bibeltekster, fx Skabelsen og Noas Ark. Disse kan dramatiseres med passende sange og bibelvers til.
Af kristne højtider lægges specielt vægt på jul med dertil hørende tekster, salmer, juleevangelium og traditioner.
De fleste af emnerne giver umiddelbart mulighed for at drage sammenligninger til egne forhold.
Både tekst- og billedmaterialer, herunder video, bør afspejle den engelsktalende verdens kulturer.
Undervisningen i 1. forløb omfatter især
• kultur og levevilkår, først og fremmest i Storbritannien og USA
• elementer fra engelsksproget børnekultur, fx sange, rim og remser, lege, danse, spil og fortællinger.
2. forløb – 5.-7. klassetrin
Sproget som et anvendeligt kommunikationsmiddel er i centrum.
Indholdet bør omfatte en variation af aldersrelevante emner, tekster og aktiviteter.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med at
lytte, bl.a. til forskellige varianter af britisk og amerikansk engelsk evt. med støtte i form af tekst og billeder
tale engelsk med andre i mange forskellige situationer, fx gennem dramatiseringer, rollespil, simulationer og andre par- og gruppeaktiviteter
• give en sammenhængende mundtlig fremstilling, fx i form af korte redegørelser og referater
uddrage informationer fra forskellige typer af billedtekster, fx illustrationer, plakater, collager, tegneserier, video og andre elektroniske medier
træne læsefærdighed ved brug af forskellige teksttyper inden for skønlitteratur og sagprosa, fx fortællinger, sangtekster, drama, annoncer, brochurer og opskrifter
skrive, så de kan formulere sig mere sammenhængende og give udtryk for fantasi og oplevelser, fx i form af breve, beskrivelser og meddelelser.
Sprog og sprogbrug
Elevernes nysgerrighed er udgangspunkt for arbejdet med sproglig opmærksomhed.
Undervisningen i 2. forløb omfatter især
udbygning af ordforråd inden for centrale områder
ord og vendinger, der ofte giver anledning til misforståelser
udtale, rytme, intonation, stavning og grammatik, som har stor betydning for, at kommunikationen lykkes
forholdet mellem sprogets form og dets funktion fortrinsvis i integrerede sammenhænge.
Sprogtilegnelse
Eleverne styrker deres sprogtilegnelse ved at opsøge og udnytte de muligheder, der er for at bruge engelsk både i og uden for skolen.
Eleverne skal arbejde med at
anvende strategier, der fremmer mundtlig kommunikation, fx omskrivning ved hjælp af andre ord
gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning
anvende læsestrategier, herunder skimming og skanning
anvende computeren til kommunikation
anvende ordbøger og andre hjælpemidler
anvende skriveprocessen og dens faser, herunder førskrivning, nedskrivning, bearbejdning og anvendelse, fx ved hjælp af elektronisk tekstbehandling
• anvende praktisk musiske udtryk i forbindelse med fremlæggelser.
Kultur- og samfundsforhold
Valg af emner udvides fra det nære og genkendelige til også at omfatte fx fritidsliv, natur samt geografiske og historiske forhold i engelsktalende lande.
Af kristne højtider fokuseres på påsken med dens budskab, traditioner, tekster og salmer.
De fleste af emnerne bør give mulighed for at drage sammenligninger til egne forhold.
Eleverne bør få mulighed for at kommunikere med andre, hvor brugen af engelsk er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, pennevenner eller møde med udlændinge i og uden for skolen.
Undervisningen i 2. forløb omfatter især
• kultur og levevilkår i engelsktalende lande med hovedvægt på Storbritannien og USA
• forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur, fx musik, blade, film og tv-serier
• kortere skønlitterære tekster, som kan give eleverne en mere nuanceret forståelse af menneskelige relationer og kulturforhold.
3. forløb – 8.-9. klassetrin
Sproget som et kommunikationsmiddel er i centrum med øgede forventninger til en forholdsvis præcis og nuanceret brug af og bevidsthed om sproget. Eleverne skal have mulighed for at møde et stort udbud af alderssvarende tekster, emner og aktiviteter. De arbejder efterhånden mere selvstændigt og med større grad af medansvar og medbestemmelse.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med at
lytte, fx til engelsk brugt som modersmål i forskellige regionale og sociale varianter og som internationalt kommunikationsmiddel
• referere, fremlægge, holde foredrag, deltage i samtaler, diskussioner og debatter efterhånden også om mere abstrakte emner
• læse og bearbejde forskellige typer af tekster, fx nyhedstekster, reklamer, noveller, digte og sangtekster
• uddrage og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder, fx internettet, tidsskrifter og opslagsværker
skrive længere sammenhængende tekster, fx i form af redegørelser, fortællinger og debatindlæg, hvor indhold og stil søges afpasset efter læser og formål.
Sprog og sprogbrug
Eleverne udvikler deres sproglige bevidsthed for at kunne benytte sproget relevant i forhold til situationen, fx i overensstemmelse med gængse sociale omgangsformer i engelsktalende lande.
Arbejdet med et præcist og varieret ordforråd udvides i takt med de emner og situationer, som undervisningsindholdet kræver.
Arbejdet med grammatik integreres så vidt muligt i såvel tekstarbejde som i mundtlig og skriftlig fremstilling.
Undervisningen i 3. forløb omfatter især
forskelle på tale- og skriftsprog
skrevne teksters opbygning, sammenhæng og disponering.
• synonymer, faste vendinger og omskrivninger
• de kulturbundne udtryk, der oftest giver anledning til misforståelser
• britisk og amerikansk udtale
• centrale grammatiske områder, fx ordklasser, ordstilling, verbernes former og funktioner, kongruens og pronominer
• retstavning
• tegnsætning.
Sprogtilegnelse
Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk. Dette sker bl.a. ved, at de udfordres til at opsøge og udnytte de muligheder, der er for at bruge engelsk i og uden for skolen.
Elevernes erfaringer fra arbejdet med andre fremmedsprog inddrages.
Der skiftes mellem individuelt, par- gruppe- og klassearbejde afhængigt af emnet og aktiviteten.
Eleverne skal arbejde med at
anvende strategier, der fremmer mundtlig kommunikation, først og fremmest omskrivning og brug af overbegreber og synonymer
udnytte læse- og lyttestrategier i forbindelse med samtale, tekstarbejde og informationssøgning · anvende skriveprocessen og dens faser, fx ved brug af elektronisk tekstbehandling
• udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation
• benytte ordbøger, stavekontrol, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler
redegøre, dramatisere, præsentere og fremlægge ved hjælp af plancher, lydbånd, video og computer.
Kultur- og samfundsforhold
Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande. Sammenligninger med danske forhold indgår naturligt i dette arbejde.
I arbejdet inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige kultur- og samfundsforhold.
Eleverne bør få mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af engelsk er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, studieture, udvekslingsrejser eller møde med udlændinge i og uden for skolen.
Undervisningen i 3. forløb omfatter især
• skønlitteratur, som kan give eleverne indsigt i levevilkår, værdier og normer i engelsktalende lande
• tekster og andre udtryksformer om unges levevilkår, medier, skoleliv, fritidsliv, arbejdsliv, natur og miljø samt aktuelle problemstillinger
• forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur, fx tidsskrifter, musiktekster, film og tv.
Der læses tekster om etiske emner som fx venskab, kærlighed, ægteskab, der tager udgangspunkt i et kristent menneskesyn. Populære tv-serier, der omhandler disse emner, analyseres og drøftes.
4. forløb – 10. klassetrin
Sproget som kommunikationsmiddel er i centrum, og der stilles øgede forventninger til en præcis og nuanceret brug af og bevidsthed om sproget.
Undervisningens emner og aktiviteter bør tilgodese og udfordre en større modenhed i elevgruppen og samtidig lægge op til, at eleverne arbejder med en højere grad af selvstændighed og fordybelse.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med at
• lytte, fx til engelsk brugt som modersmål i forskellige regionale og sociale varianter samt som internationalt kommunikationsmiddel
• referere, fremlægge, holde foredrag, tage del i samtaler, diskussioner og debatter, også om mere abstrakte emner
• læse og bearbejde tekster af stadigt stigende sværhedsgrad og af forskellige typer, såsom nyhedstekster, reklamer, noveller, digte, sangtekster mv.
• anvende forskelligartede medier og informationskilder, fx internettet, tidsskrifter og opslagsværker selvstændigt
skrive længere sammenhængende tekster, fx redegørelser, fortællinger og debatindlæg, hvor indhold og stil søges afpasset efter læser og formål, og hvor der sigtes mod den størst mulige grad af sproglig variation og præcision
fremlægge ved hjælp af forskellige præsentationsformer, som er afpasset efter situationen, fx redegørelser og dramatiseringer eller præsentationer ved hjælp af plancher, lydbånd, video og computer.
Sprog og sprogbrug
Eleverne udvikler deres sproglige bevidsthed for at kunne benytte sproget relevant i forhold til situationen, fx i overensstemmelse med gængse sociale omgangsformer i engelsktalende lande.
Eleverne arbejder med at opbygge et præcist og varieret ordforråd.
Arbejdet med grammatik integreres så vidt muligt i både tekstarbejde og mundtlig og skriftlig fremstilling.
Undervisningen i 4. forløb omfatter især
forskelle på tale- og skriftsprog
skrevne teksters opbygning, sammenhæng og disponering
karakteristiske træk ved forskellige teksttyper, fx breve og berettende, beskrivende og argumenterende tekster
• synonymer, faste vendinger og omskrivninger
• væsentlige forskelle mellem britisk og amerikansk engelsk
• centrale grammatiske områder, fx ordklasser, kongruens, ordstilling, verbernes former og funktioner, og pronominer
• retstavning
• tegnsætning.
Sprogtilegnelse
Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de bedst tilegner sig engelsk. Dette sker bl.a. ved, at de udfordres til at opsøge og udnytte de muligheder, der er for at bruge engelsk i og uden for skolen.
Elevernes erfaringer fra arbejdet med andre fremmedsprog inddrages.
Der skiftes mellem individuelt, par-, gruppe- og klassearbejde afhængigt af emnet og aktiviteten.
Eleverne skal arbejde med at
anvende strategier, der fremmer mundtlig kommunikation
udnytte læse- og lyttestrategier i forbindelse med tekstarbejde og informationssøgning
• anvende skriveprocessen og dens faser, fx ved brug af elektronisk tekstbehandling
• udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation
• anvende ordbøger, stavekontrol, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler
• redegøre, dramatisere, præsentere og fremlægge ved hjælp af plancher, lydbånd, video og computer.
Kultur- og samfundsforhold
Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande, herunder forskelle og ligheder mellem de fremmede kulturer og egen kultur.
I arbejdet inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige kultur- og samfundsforhold.
Eleverne bør få mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af engelsk er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, studieture, udvekslingsrejser eller møde med udlændinge i og uden for skolen.
Undervisningen i 4. forløb omfatter især
skønlitteratur, som kan give eleverne indsigt i uddannelse og erhverv, sociale og samfundsmæssige problemstillinger, miljøspørgsmål, minoriteter og menneskerettigheder i engelsktalende lande
• tekster og andre udtryksformer om unges levevilkår, medier, skoleliv, fritidsliv, arbejdsliv, natur og miljø samt aktuelle problemstillinger
• teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur, fx tidsskrifter, musiktekster, film og tv.
Bilag 1: Uddrag af ”Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.”
Lov nr. 665 af 27. juni 2005
§1 a. Skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.
Stk. 2. Skolen udarbejder undervisningsplaner for de fagområder og emner, der er nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen hen mod slutmålene, beskrive, på hvilke klasse- eller alderstrin der arbejdes med de forskellige fagområder og emner, samt beskrive, hvorledes det samlede undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig udvikling.
Stk.3. Skolen fastsætter mål for undervisningen i dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål).
Stk. 4. I det omfang skolen ikke har fastsat slutmål, jf. stk. 1, og delmål, jf. stk. 3, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, gælder de slutmål henholdsvis trinmål (Fælles Mål), der er fastsat for undervisning i folkeskolen.
I lovens § 2, stk. 4, fastsættes, at kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i § 1 a, for så vidt angår undervisningen i dansk, regning/matematik og engelsk, senest skal være opfyldt den 1. august 2006, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2007. Kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i §1a, for så vidt angår undervisningen i geografi, biologi og fysik/kemi, skal senest være opfyldt den 1. august 2007, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2008. Kravene om slutmål og undervisningsplaner i §1a for skolens øvrige undervisning skal senest være opfyldt den 1. august 2008, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2009. Kravene om evaluering og opfølgningsplan i §1b og §1c skal senest være opfyldt den 1. august 2008.
Teksten er hentet fra:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050066529-REGL
Bilag 2: Gode links og kildemateriale
Fælles Mål, Faghæfte 2, Engelsk, Undervisningsministeriet 2004
Folkeskolens Fælles Mål for engelsk:
http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Engelsk/formaal.html
Engelsk-sektionen på emu-undervisningsportalen:
http://www.emu.dk/gsk/fag/eng/index.html
Undervisningsministeriets fagkonsulent i engelsk:
http://www.emu.dk/gsk/fag/eng/uvm/index.html
Vejledning til prøverne i engelsk:
http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Engelsk/proever.html
Inspiration til Læseplan Engelsk på kristne skoler, Pædagogisk Forening - Foreningen af kristne Friskoler, 1998