Udvidet forældresamarbejde


 

Børnenes sociale udvikling i børnehaveklassen styrkes ved et åbent og tillidsfuldt samarbejde mellem skole og hjem. Derfor har vi udviklet en model for et udvidet forældresamarbejde.

 

Det overordnede formål er at få sat præcise ord på de forventninger, forældre og skole har til hinanden og at nå frem til en fælles forståelse af, hvad der giver et godt fællesskab og undervisningsmiljø i klassen.

 

Samarbejdet er bygget op over to forældremøder:

 

Første forældremøde:

 

På det første møde bliver forældrene inddelt i grupper og har en brain-storm over spørgsmålene: 

  • Hvad forventer vi som forældre af skolen?
  • Hvad er god opdragelse?
  • Hvad er god undervisning?
  • Hvad er gode forældrekvaliteter - med henblik på børnenes opdragelse og udvikling som elever?
Lærerne har samtidig en brain-storm over spørgsmålene: 
  • Hvad er vigtige kvaliteter i forældrenes opdragelse af deres børn? 
  • Hvad er god undervisning? 
  • Hvad er gode lærerkvaliteter - med henblik på børnenes opdragelse og udvikling som elever?

 

Efter gruppearbejdet drøftes besvarelserne i plenum for at give alle en fornemmelse af sammenfald og divergenser i holdningerne.

 

Efter mødet renskrives besvarelserne, og et udvalg bestående af to forældre, børnehaveklasselederen og skolelederen sorterer og sammenfatter indholdet og udarbejder nogle ”spilleregler”, der herefter udsendes til forældrene.

 

Andet forældremøde:

 

På det andet møde inddeles forældrene igen i grupper for at diskutere det udsendte materiale og de foreslåede spilleregler. Til rådighed i denne proces har man:

  • Sammenskrivningen af forældrenes og lærernes brain-storm (som er tilsendt)
  • Efter gruppearbejdet samles man igen i plenum for at finde den endelige formulering af spillereglerne. 

 

Som et led i samarbejdet mellem skole og hjem prioriterer vi endvidere jævnligt at udsende nyhedsbreve, hvor vi fortæller om, hvad der sker i børnehaveklasserne.

En gang om året holder klasen et klasse arrangement.

Sidst på året opføres der skuespil.